söndag 27 oktober 2019

Skyltsöndag nr 127: Solur

Jag promenerade ned till apoteket och på min väg hittade jag denna skylten:


Ännu ett spanskt kakelkonstverk, denna gången föreställandes ett solur. Vid solens nedersta spets ska det sitta en liten pinne som kastar skugga på siffrorna nedanför och därmed ska man kunna avläsa tiden från klockan sex på morgonen (till vänster) till klockan sex på kvällen (till höger).

Jag har inte helt greppat det där med solur, dock.
  • Hur gör man vid tidsomställningar? Det löser sig väl om två år men då gäller det att Spanien bestämmer sig för "rätt" tid, annars blir det omkakling.
  • Hur avläses den när solen inte har gått upp? I dag gick solen upp vid 7:37 här hos oss.
  • Hur tänker man när man kaklar fast soluret på en plats med konstant skugga?

Nåväl. En vacker skylt är det onekligen trots avsaknad av funktion där den sitter på muren.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

14 kommentarer:

  1. Spanjorer är så otroligt duktiga på sina kakelskyltar. Blir alltid så sugen att köpa hem en skylt bara som dekoration på balkongen. Jag har en känsla av att soluret är just det - en vacker dekoration utan funktion. En fröjd för ögat helt enkelt.
    Om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt aldrig lyckats med att klura ut hur ett solur fungerar - min IQ du vet;-)
    Tusen tack för en verkligen vacker skylt och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk på att kaklet inte klarar av fukt i kombination med kyla, då sprängs det. Du får sätta kaklet som en tavla du kan ta in eller kanske i botten på en bricka?

      Hittade faktiskt igår riktigt vackert kakel i garaget, några få plattor, som jag inte vet varför, är inte använt i huset. Kliar i fingrarna att göra något med det!

      Det finns olika slags solur men i grunden är det ju så att man behöver en måttangivelse samt en skugga som faller på måtten och därmed visar vad klockan är. Men sedan finns det de som är efter vilken tid på året vi är i också för solen är ju inte på samma avstånd hela tiden. Om jag fattade det rätt!

      Radera
  2. Solur kan vara väldigt vackra, som det du visar, men användningsområdet är klart begränsat.
    Har läst ifatt lite, många bra inlägg från dig senaste dagarna ����
    Tyvärr blir mitt läsande nu för tiden en aning begränsat, tiden räcker liksom inte till allt jag vill göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette. Ja, ibland finns varken tid, ork eller lust. Det är bara att konstatera.

      Radera
  3. Ett vackert solur men som just här inte har en direkt funktion annat än att vara just vacker.
    Vad gäller att tyda verkliga solur är det ganska klurigt och ne konst i sig. Men under åren vi bodde i Kina fick jag detta berättat för mig. Men tyvärr glömde jag skriva er det. Men en konst är det och som överlevt länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen klurigt, det finns ju lite olika varianter också. Ofta är de vackra!

      Radera
  4. Visst är dom vackra soluren! Men att ta bort pinnen (själva visaren) är kanske inte en så dum idé ändå.
    Jag har "forskat" lite i ämnet som du kanske minns:

    https://amacasa.wordpress.com/2017/05/29/ar-tiden-ur-led/

    Sen verkar dom styrande faktiskt läsa min blogg, för nu verkar det där otyget med sommar/vintertid vara på väg bort. Skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tur att de har uppmärksammat din blogg! Vi får väl se vad Spanien väljer, vilken tid det blir. Just nu är vi väl bara en timme fel då om jag fattar det hela rätt.

      Radera
    2. Geografiskt är vi en timme fel om man utgår från Greenwich Mean Time och bortser från sommartid och annat elände.
      Det kändes ganska märkligt att åka rakt norrut från Portugal och vara tvungen att ställa om klockan en timme när vi passerade gränsen till Spanien igen.

      Radera
    3. Vilket gör Spaniens tid än mer märklig ...

      Radera
  5. Haha, den här spaningen fick mig att le stort. ;) Omkakling vid tidsomställning och placering i skuggan. Ibland undrar man hur folk tänkte alltså … :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls. Eller så gav man upp, hittade inget vettigare ställe att sätta upp presenten på.

      Radera