lördag 21 december 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 51

Oj, klockan blev mycket! Lördagsgodisdags!

Godisbit nr 1
Finfint! Sonen kom i tisdags hem med en stor blåsa på tummen. De hade övat nya grepp på gitarrlektionen. Ojojoj, så han gnällde om denna blåsa. Men det var det nog värt: han fick en 9:a i terminsbetyg för gitarren! De andra betygen var lite bergochdalbana men han har sagt att han ska plugga under lovet. Han har något ämne han har möjlighet att förbättra sitt betyg, en så kallat recuperación. Det positiva är i alla fall att Lengua har han förbättrat! Han nådde inte riktigt hela vägen fram till att klara sig men han har ju året på sig. Det är ett stort framsteg! Att bara känna möjligheten!

Godisbit nr 2
Nya vindrutetorkare! När man äntligen tar tag i det, hittar vindrutetorkare som passar - och till ett bra pris! - och som tog två minuter att snäppa fast. När man sedan testar och det låter .... ingenting! Helt tysta far de fram över vindrutan, bara regnet låter swisch-swisch när det skyfflas åt sidan.


Godisbit nr 3
Klappa katt! Jag ställde mig i rondellen (!) och drog ned bilens rutor, det var lite varmt.
- Mjau! hörde jag därute och såg katten som definitivt ville ha uppmärksamhet.

Klart katten ska få uppmärksamhet! Jag hoppade ur bilen och kliade/klappade katten som befann sig på den andra sidan nätet.
- Buena! sa en man som just hoppade ur sin bil. La puerta, está abierta? frågade han men nej grinden var inte öppen. Men det löste sig, han gav katten hårdisar genom staket ändå. Fantastiskt! Den här mannen kom och gav katten lite mat och jag tror att det var något han gjorde på reguljär basis, katten såg väldigt fin ut!

Vad ska man göra?! Tramse är ju så himla fjantig och om en annan katt gärna vill ha klapp så tänker jag inte ha dåligt samvete för det! Inte kan jag motstå att klappa en katt!

Godisbit nr 4
Pepparkakor är bakade och likaså årets julkaka, den som jag bakat sedan 1998. Sillen har lagts in, köttbullar stekts. Skinkan ligger i kylen och väntar på att bli griljerad, granen är klädd, kolan är kokt. Vi är nästan redo att fira jul nu! Vi kommer att fira med Familjen Cuba, det kommer bli trevligt som alltid!

Är det dags? Ja, kanske! Jag säger det redan nu utifall att ...

Ha en helt underbar och GOD JUL!

10 kommentarer:

  1. Ja, om det lyckas med gitarrspelet så är ju en blåsa helt ok. Absolut. Kul att det gått så bra. Och med en del plugg under lovet så kommer resten att lösa sig. Bra att sonen har ambitionerna och vill man så kan man. Att ha en tyst vindrutetorkare är värt mycket . Har aldrig stått ut med de som låter.
    Låter som maken här. Han kan inte se en katt utan att den ska lockas på eller klappas. Jag är inte lika entusiastisk...
    Fint att allt är klart inför helgen. För egen del reser vi iväg i morgon. Mot något nytt som vi aldrig testat. Men det blir bra.
    Önskar dig en riktigt God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att det kommer att komma fler blåsor innan fingrarna härdas. Hoppas bara att han härdar ut så länge och inte lägger av ...

      Kissemissar ska klappas! :D

      Trevlig resa!

      Radera
  2. Grattis till 9:an. Det var fantastiskt bra jobbat. Du kan vara väldigt stolt över sonen som har förbättrat sina betyg. Man behöver inte vara bäst. Det räcker att han klarar sig. Han går ju faktiskt i en spansk skola, inte i en svensk. All heder till honom!

    Illa låtande vindrutetorkare har jag faktiskt ingen erfarenhet av, konstigt nog. Men när de blir "tudelade" byter vi, eller rättare sagt låta verkstaden göra det. Vi har nämligen aldrig lyckats med att göra det själv. Vi är liksom inga civilingenjörer som Peugeot verkar förvänta sig;-)

    Nej, klappa katter är ett big NO NO för både min man och jag. Men tur att det finns så många kattvänner som gärna klappar djur.

    Bra att du redan nu är klar med alla julförberedelser, då slipper du ju stressa den 23:e och 24:e. Hoppas vi får se lite bilder från de gemensamma firande med familjen Cuba.

    Önskar dig och din familj också en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi är stolta över sonen!

      Om gummit torkar så börjar det föra ett attans liv, jag tror att solen här går ganska hårt åt dem också. Jag vet att jag har stått och svurit när jag skulle byta på andra bilar men denna var förvånansvärt enkel!

      Radera
  3. Så duktig han är sonen - och så ambitiös! Verkligen imponerande.

    Braiga vindrutetorkare är a och o - annars kan man inte fota så bra från bilen när det regnar. Fast när jag tänker efter så blir det sällan bra bilder när jag från bilen oavsett väder...

    Du ställde dig i rondellen? Parkerade där, typ?? GAAAHHH!!! Papperspåse hitåt!
    Fast katten var fin. Vi är också kattklappare när vi får chansen. Ja, om dom inte ser luggslitna och loppiga ut då. Då håller vi våra tassar borta från dom.

    Skönt att vara klar med nästintill alla förberedelser. Det är vi också, fast om alla delar är klara det vet vi inte riktigt eftersom det blir julknytis i år :-)

    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, i den rondellen brukar vi ställa oss, vi föräldrar! Den är faktiskt väldigt stor så inte ens bussar har problem att ta sig igenom. Så du behöver bara en liten godispapperspåse, typ!

      Det är klart att det är svårt att låta bli en katt som ber om att få bli klappad! Men det är klart att man kollar skickat först, den här är ju väldigt fin i pälsen!

      Radera
  4. Toppenbetyg åt sonen är inte fy skam även om det behövs tas igen med andra ämnen. Han är en kämpe =) Ja, torkarblad behövs bytas ibland speciellt under regniga perioder som i December. Om det är så att det går att klappa de vilda katterna utan skabbiga pälsar så gör jag det gärna. Jag ger de även foder om så behövs=)
    Här är allt förberett inför Jul. Idag har vi faktiskt testat den griljerade skinkan. Mums!! Om vi inte hörs innan. God Jul till er och familjen Cuba 🎄🎅😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnälliga vindrutetorkare är hemskt!

      Faktum är att det är inte ofta vi ser skabbiga pälsar på katterna här, de är välmående! Så snällt av dig att också ge dem mat.

      Radera
  5. Hej Emma!
    Å vad alla är förberedda för jul :-)Jag kom just hem efter en turbulent skakig resa...ja inte mer än kanske 45-50 min men läskigaste på länge samt totaldimma vid landningen. Här är det jul på TV, Mandelmann och Ernst...Iaf var kylskåpet fyllt som julklapp och så fick jag Bingolotter av misstag! Äldsta bb skulle visst fått order om "Bingotriss"...men gör inget, kan vara kul...vann 100E på El Gordo i dag. Cata och jag delar.
    Roligt att din son är duktig på gitarr...älskar gitarr och försökte spela som barn men fick så ont i fingrarna på mors gitarr och gav upp tyvärr.
    Klappa katter - aldrig hahaha...
    Ha en bra jul! Kram P ♥♥

    SvaraRadera
  6. Så fina lördagsgotter till jul.
    Bäst är kanske sonens prestation, det är en bra ung man.
    Det blir säkert bra att fira jul mediers goda vänner.
    Önfka er en riktigt god jul ❤️

    SvaraRadera