onsdag 15 januari 2020

Bloggvanor - fem snabba

BP undrade lite över bloggvanorna man har och ja, det kan det ju emellanåt vara värt att reflektera över.

1. Hur lång tid tar det för er (på ett ungefär) att skriva ett inlägg med research, länkar text, stavningskontroll samt bilder?
Vissa inlägg går ju fort (som detta) och då kanske det tar 10-15 minuter att skriva, kanske hitta en bild, korrekturläsa och posta.

Men många av mina inlägg ligger det väldigt mycket undersökningar och letande bakom, research helt enkelt, även om det kanske inte märks. Hur lång tid jag lägger på dem vågar jag inte ens tänka på ... Tiden rinner ju iväg när man har roligt! Och jag vill inte att det blir fel så jag kollar och dubbelkollar innan jag trycker på Publicera.

Frågar ni mannen min så lägger jag ned alldeles för mycket tid på bloggen och jo, han har kanske rätt i det.

2. Hur många bloggar läser ni regelbundet?
Jag tror det är kring 15 bloggar.

3. Hur lång tid tar det för att läsa och kommentera era favoritbloggar?
Kanske en timme? En stund på morgonen och en till på kvällen. Alla skriver ju inte varje dag, oftast kommenterar jag men ibland har jag - hör och häpna! - inget vettigt att säga så då tassar jag vidare.

4. När bloggar ni?
När jag kommer på något.

5. Har ni blogginlägg ”på lager”?
Ähum ... ja. Just nu ligger det faktiskt 150 stycken i utkastmappen. Vissa är egentligen bara en rubrik, kanske något enstaka ord eller en länk om något som jag tänker att det där skulle vara roligt eller intressant att skriva om. En del är halvklara, saknar eventuellt en avrundning eller kanske en bild. Några är helt klara men det har liksom inte funnits ett lämpligt tillfälle att publicera dem. Ett gäng är heller inte längre aktuella, jag har kanske skrivit om det på annat sätt eller det är helt enkelt inte längre intressant, passerat, vatten under bron ...

Sedan finns det några som jag borde ta bort, det är sådana som jag har skrivit bara för att få skriva av mig, inte lämpliga för publicering.

Jag borde verkligen ta en röjare där!

Bilden har absolut ingenting med inlägget att göra.
Men jag skrattar lika mycket varje gång jag ser den!

24 kommentarer:

  1. Roligt och intressant att läsa dina svar. Och bilden skrattade jag gott åt. Trevlig kväll! (Mina svar kommer i morgon.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har visat bilden förut, tror det var som ett Lördagsgodis men den tål att visas igen!

      Radera
  2. Hahaha! Alltså först och främst är det himla kul att du nappade. I och för sig hade du ju inte behövt bloggfoder med dina 150 utkast, men jag tycker ändå att det är riktigt roligt att läsa dina svar. Har förstått att du har många idéer och skrivit många manuskript, men att det var så många hade jag aldrig kunnat gissa.
    Tror nog att du och jag spenderar ungefär lika mycket tid framför "bloggdatorn". Men jag bloggar ju dagligen, vilket du (tyvärr) inte gör.
    Att du "bara" följer cirka 15 bloggare var otippat, trodde du läste fler.

    Som sagt, riktigt skoj att du "nappade" på frågorna, för de är rätt så intressanta om jag får säga så själv. Ska bli roligt att se om det är fler som svarar, och om de gör det hoppas jag att de svarar ärligt.

    Stort tack för länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt problem är också att jag kommer på saker jag vill skriva om men som inte passar in här, saker jag går och klurar på. Jag får starta en ny blogg om det bara! :D

      Det kan vara några fler jag läser men inte så stadigt. De i listan är ju alla inte heller aktiva längre, tyvärr.

      Ja, frågorna är verkligen intressanta, det var därför jag hängde på!

      Radera
  3. Trevliga frågor och intressanta svar! Jag törs inte ens tänka på hur mycket tid jag lägger på bloggandet, men som du skriver - tiden går fort när man har roligt!
    Kul bild med katterna ... och tänk så rätt de har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju i vågor och attacker, därför är det så svårt att säga hur mycket tid det tar. Jag har ofta flera som jag skriver på emellanåt, något ord här och där.

      Radera
  4. Man gör ju något helst för att det är roligt och då går tiden fort! Sant! Ja, jag svarade nyss på frågorna också.
    Bilden är bara så kul.

    SvaraRadera
  5. Ja, du Emma att du har 150 inlägg i utkastet är mycket på lager. De första inläggen jag gjorde kunde ha varit ogjort. Alla har ju varit gröngöling och är nybörjare från första början. Jag försöker bara skriva när jag är ute till fots/ resa och det är minst 250 dagar/år mer eller mindre. När jag kommer hem till Jerez brukar jag oftast landa och samla krafter till nästa resa. Ibland går flera veckor utan jag bloggar. Då har jag absolut ingenting att skriva om. Jag vet att de flesta av mina bloggvänner har överseende. Såklart varierar tiden att skriva ett inlägg. Jag trodde nog att du följde fler än 15 bloggare. Sedan kan man faktiskt gallra ut inom blogglandia vilka inlägg/ bloggare man vill följa. Jag är innerligt tacksam jag har funnit dig till bloggvän. Gillar att följa dina intressanta inlägg som ger mig även info om tillvägagångssätt och råd att leva i ett främmande land.
    Tack för att du är som du är=)
    Ps. Tacksam för att du har tålamod med mina återkommande stavfel. Jag har oftast för bråttom att rätta och skickar kommentaren innan jag ens har sett eller hunnit att rätta ordet. Då vill jag ofta gå vidare. Sådan är jag. För mycket bollar i luften.
    Älskar kattbilden!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 150 i utkast är liiiite i mesta laget, om man säger så! Mycket är nog bara skräp, egentligen. Jag borde ta och röja och kasta, publicera dem som är färdiga och göra klart de halvfärdiga.

      Kanske är det något fler än 15 men inte mycket, jag läser några här och där ibland som jag funderar på att följa men det gäller att välja, det tar ju tid att vara social också! :D

      Vad roligt att du gillar mina inlägg, och stavfel gör vi alla! Särskilt i kommentarerna, där är jag hopplös!

      Radera
  6. Kul att läsa dina svar på den där roliga listan :-)

    Jag har fyra inlägg i utkast. Dom använder jag som "testgrejer" när det är nåt som jag undrar ifall det kommer att funka i bloggen. Om det inte gör det så gör det ingenting alls ifall jag har kraschat hela inlägget. Haha!
    Men jag har "inlägg i åtanke" bildmässigt. Spar bilder i mappar som jag kan gå tillbaks till senare. Exempelvis har jag en hel drös från bilresorna genom USA i höstas. Stenar och träd i mängder och saltiga bilder från saltrejsingen utanför Salt Lake City. Dom glider längre och längre bort... Men en dag så kanske :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett testinlägg i högen också fast den ligger så långt bak så jag har nästan glömt bor den ... Och så har jag några mallar.

      Så på sitt sätt har du utkast men inte på bloggen!

      Radera
  7. Så imponerad över alla dina utkast, det är kanske så man ska göra, dessa dagar då man inte har något att blogga om?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet just inte om det är så imponerande att ha 150 inlägg i utkast ... Det tyder mest på att jag påbörjar men inte avslutar, tror jag. :D

      Radera
  8. Svar: Antar att mitt skratt när jag läste din kommentar om kvitton ekade hela vägen ned till Benalmadena. Trodde att du skämtade, men det är nog ingenting som förvånar mig längre när det gäller dig - 150 utkast, sorterade kvitton och samlade instruktionsböcker:-)
    Du är en härlig tjej! Just för att du är raka motsatsen till mig. Och det ligger nåt i det - motsatser attraherar varandra, eller hur!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen du förstår att jag knappt vågade skriva!

      Radera
  9. Jag tycker ditt lager låter jätteintressant och lovande!!! Men jag håller också med dig: känner inte sällan att jag låter bloggandet ta väldigt mycket tid, för som du också skriver, tiden går fort när man har roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt när jag skriver att det inte är lämpligt för publicering! Konstigt att ingen har hoppat på den! :D Egentligen är de inte dåliga, de är helt enkelt bara inte passande: varken PK eller i bloggen. :D

      Jag vet inte om JAG tycker att det tar för mycket tid egentligen, men mannen min anser det1 :D

      Radera
  10. Vad roligt att läsa hur andra bloggar. Vi är många som nappat på BP:s uppmaning.
    Att du är kreativ, det vet jag, men 150 utkast.!!!!
    Då vet jag att det kommer mera.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast alla 150 är verkligen inte värda att publicera! Vissa är ju bara tankar, det vore intressant att skriva om. Börjar fundera på om jag ska spara det på annat sätt för det är så lätt att en bra idé försvinner i röran.

      Radera
  11. på resor kan jag lägga något i förväg... utan att berätta för hela världen att jag inte är hemma!

    SvaraRadera
  12. Kul att läsa o dina bloggvanor.
    Enl mannen här också alltför mycket tid.
    Vi hörs av!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt lätt att fastna och tiden bara rinner i väg. Kram

      Radera