tisdag 7 januari 2020

Gemsweekly Photochallenge vecka 2 - Sur

Jullovet är över och det är dags för skolan att dra igång igen. Sonen gick här i går och var sur hela dagen, den sista lediga dagen.
- Jag tycker jag behöver minst en vecka till! ansåg han.

Men det var något som gnagde i mig, det var något som kändes konstigt. Skulle skolan börja den 7:e? Stod det inte någonstans att skolan skulle börja en onsdag? Jag har därför gått och tänkt mig att skolan skulle börja onsdagen den 7:e januari.

Men det stämmer ju inte! Om den 6:e är en måndag så kan ju inte den 7:e vara en onsdag ...

Så varför har jag fått för mig att det ska vara den 7:e? Jo, för i kalendern på iPasen, skolappen med information till föräldrar ser det ut så här i agendan där de skolfria dagarna står (bortsett lördagar och söndagar):

Kolla så förvirrande!
Månaden är på spanska på respektive dag medan
veckodagen och månaden i rubriken är på engelska.

Och det tolkar jag som att dagen efter den 6:e är en skoldag, att det är en röd dag hade jag inte en tanke på. Men kollar jag på en annan röd dag, till exempel första maj ...


... ja, då är det med i appen. Så det är faktiskt inte så konstigt att man blir förvirrad! Men ändå gnagde något under måndagskvällen. Stod det något i ett meddelande i appen? Nej.

Kan vi ha fått något e-mail då?


Kvart i tio på kvällen hittade jag detta, det hade kommit på den sista skoldagen innan lovet tillsammans med terminsbetyget. Jag kunde därmed gå in till sonen som låg i sängen och säga att det är ingen skola på tisdagen, den börjar på onsdagen!
- Här har jag gått och varit sur hela dagen i onödan!!!
- Ja, och nu kan du gå och vara sur i morgon med! Var glad för att jag kom på det.

Lite senare var mannen inne och pussade sonen go'natt och sonen fortsatte att gnälla lite till över missen.
- Jamen tänk om du hade stått där vid skolan alldeles själv kvart över åtta i morgon! Tur att mamma kom på det!
- Jo ... annars hade ni haft en sur unge! svarade sonen.
- ... och en sur mamma! fyllde jag på för så kul är det inte att gå upp klockan sju på morgonen.

📷

Detta är mitt bidrag till Gemsweekly Photochallenge där man med text och/eller bild tolkar ett ord. 
Jag samlar mina bidrag under etikett Gemsweekly Photochallenge. Kommer jag var med varje vecka? Det beror på om tillfälle och inspiration ges, om jag har något att berätta, hur stark skrivklådan är!

38 kommentarer:

  1. Haha ... ja så det kan bli! Tur du kom på att var en ledig dag även idag, så ingen behövde vara sur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men tänk om vi hade gått till skolan. Fy!

      Radera
  2. Rart det der med hvordan humøret endres etter hvilken dag det er.

    SvaraRadera
  3. Lite surt är det när informationen kan missförstås! I morgon går nog sonen till skolan utan sura miner.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, han har bestämt sig för att skolan är tråkig just nu. Roligare att sitta vid datorn ju. Men egentligen tycker han nog att det är OK.

      Radera
  4. Bra gjort av dig att kolla upp det hela åt sonen. Men visst hade det varit än surare miner om sonen kommit till skolan och den varit stängd.
    Och skönt med en extra ledig dag. Helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han dubbelkollade med några klasskompisar också. De måste ha tyckt vi svenskar inte var riktigt kloka. Hehe.

      Radera
  5. Oj då så surt att inte ha klart för sig. Men så redde det ut sig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lite för vanlig situation här i Spanien. 😁

      Radera
  6. Hahaha, underbar berättelse om att vara sur :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det löste sig ju men han har varit lite halvsur i kväll.

      Radera
  7. Tycker sonen ska vara tacksam att han har en mamma som aldrig ger sig och alltid har rätt, fast fel också rätt igen;-)
    Vet inte om du läser Guldkryckans blogg. Han är elevassistent och han bloggade förra veckan om att han inte såg framemot att gå tillbaka till jobbet den 6 januari. Jag upplyste honom om att han just fick två extra semesterdagar, då skolorna i Gbg och Sth inte börjar förrän den 8 januari.

    Tyvärr hade jag fel, då alla lärare och assistenter hade kick-off idag. Men han fick åtminstone en extra semesterdag;-)
    Så du kan trösta dig med att du och sonen inte är ensamma om att vara dagvill;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är väl tacksam men tycker det är jobbigt för han har ju så klart också alltid rätt.

      Du ser, det är inte bara jag som är veckovill, vilse i veckan!

      Radera
  8. Ja, vilken tur att du upptäckte det bättre sent än aldrig. Så sonen och du slipper att vara sura. Man blir inte klok på de röda dagarna i Spanien. Såklart ska man vara lediga dagen efter en festivo
    ( tycker en spanjor). Ibland står man utanför affären med långt ansikte och tror att de har öppet. Då håller man stängt för en gammal borgmästare i byn eller ett helgon som ska äras. Det gäller att vara på hugget Emma, vilket du är 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helkorkat! Och så kan man ju önska att de som lagt in informationen i pasen varit konsekvent. De får gärna skriva in vilken som är första och sista skoldagen också för det är det ju heller ingen som vet, vi missade ju det förra året.

      Radera
  9. Tur att du var lite enveten och hade saker på känn.
    Tonåringar är ett släkte för sig själva, trösten är att de växer till sig och så småningom blir lika kloka som deras mammor!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, enveten kan jag allt vara!

      Haha, ja man får ju hoppas att han växer upp och blir som jag. Tveksam i vissa avseenden, dock. Men i andra är det helt solklart mina gener.

      Kram

      Radera
  10. Haha, vilken underbar berättelse, hoppas humöret åter är på topp i hela familjen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, när jag hämtade honom efter skolan så frågar jag alltid hur dagen varit och han suckar och säger tråkigt. Men eftersom han inte är på dåligt humör så anser jag det bara var ett tramssvar, vad han "borde" säga.

      Radera
  11. Hihi, vilket roligt inlägg och jag kan näsan se den sonen som går runt och surar. Jag tycker han ska vara tacksam och glad att han fick en extra ledig dag istället för att sura över att han surat i onödan 😁

    SvaraRadera
  12. Noen ganger er det greit å dobbeltsjekke! :) Her er ungene voksne, så det er lenge siden det har vært slike sure individer i dette huset.

    SvaraRadera
  13. Haha! För temaordets skull var det ju en perfekt miss - sååå mycket surhet det blev! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag hade en annan text skriven först men denna händelse passade så mycket bättre framför allt i tiden. Nu ska jag vinkla om det andra så det passar in på vecka 4-utmnaningen.

      Den du!

      Radera
    2. Oj! Du ligger före i tiden... Jag brukar ta en vecka i taget. Men jag kollade vad fyran handlade om och jag ser det som skumt att du kan vinkla om från sur till skum, men jag blir absolut inte sur för det :-D

      Radera
    3. Det är det där som är min utmaning, att vinkla om ordet till något som inte är det mest uppenbara. Det är det som är så kul, älskar att skriva ned bokstäver, helst i en ordning som fungerar.

      Radera
  14. Herregud, appar där med, ramlar mobilen ihop vet man ingenting. Tur man slutat skolan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite är det kanske så men jag är glad över att slippa rota igenom sonens ryggsäck efter meddelanden! Som dessutom är gamla!

      Radera
  15. Haha, vilken tur att du hittade det. Och han blev nog ganska glad att få vara hemma en dag till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen täck så surt och snopet om ha gått till skolan en dag för tidigt!

      Radera
  16. Skönt med att "få" en xtra dag ledigt för sonen, hur är vädret för er nu, här i Stockholm har vi frost och kallt men ännu ingen snö , inget jag är besviken för :)
    Tack för din fina tolkning stor KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltid skönt e´med en extra ledig dag!

      Hos oss är det kring 16 grader och i dag skiner solen från en blå himmel, i går var det lite molnigare. Jätteskönt under dagen, ruggigt när solen går ned.

      Radera
  17. Heisann, trodde jeg hadde svart deg her, for innlegget var kjent, og jeg husker det var en litt artig historie, ok, da blir det med dette ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så kommer något annat emellan och man glömmer bort att kommentera. Eller så krånglar Blogger, vet att ibland kan kommentarer försvinna.

      Radera
  18. Så kan det vara - men det blev ju allt annat än surt till slut!

    SvaraRadera