lördag 11 januari 2020

Lördagsgodis 2020 vecka 2

Efter en helt fantastisk dag i solen är det dags att tvätta av händerna och leta upp godisbitar ur veckan!


Godisbit nr 1
Larvfritt! Vi har ju sedan vi flyttade hit haft problem med processionslarverna som kommer ned från grannens tall. Hösten 2018 monterade hantverkare Dani dit några små flaskor med gift men det kom ändå larver förra vintern, inte lika många dock. Men i år verkar det ha tagit, jag ser inga bruna tufsar i tallens toppar!


Godisbit nr 2
Rensat land! I och med tallens placering och larverna som ramlat ned där så har jag inte kunnat bruka det lilla landet jag grävde.

Men nu i dag har jag grävt om och gjort det lite fint! Hittade några ruccolaplantor som flytt ut i gräsmattan, de har fått flytta till landet. Och så har jag lagt nät över det hela för vildkatten Tramse såg på den rensade och uppluckrade jorden:
- Åh, tack! Ren toalett!


Godisbit nr 3
Kameliaknoppar! Min lilla kamelia i kruka har cirka 20 knoppar och några av dem är så där så de precis ska slå ut. Jag hoppas att de kommer göra det också, de har tyvärr en tendens till att trilla av innan de slår ut. Inte för blött, inte för torrt ...


Godisbit nr 4
Stjärnöga! Jag tror jag har visat den förut men jag tycker den är så läcker! En endaste hade slagit ut i dag men jag ser att det är fullt med knoppar på gång i krukan. Det här plantan är faktiskt fem år gammal där i krukan. Oj, så tiden går!


Godisbit nr 5
Körkortet! Att det äntligen har hänt något, att mannen min har fått sitt temporära körkort som vi har väntat på sedan i maj!

18 kommentarer:

  1. Vilken fin godisblandning!
    Så skönt att dessa bedrövliga processesionslarver verkar ha tröttnat på livet här- och fått hjälp att göra det. De är ju verkligen bedrövliga att ha i sin närhet eller råka på dem över huvud taget. Borde vara förbjudet att ha träd på sin tomt som hyser dessa.
    Bra om du nu kan bruka det lilla landet.
    Åh, så fin kamelian är.Och dessa knoppar är ljuvliga. Jag har också en i Spanien men tyvärr så brukar det av 10 knoppar bli en kvar som slår ut. Men jag sätter hoppet till desto fler passionsblommor. Stjärnöga är ju tålig och blommar länge. Och har en nu slagit ut kommer nog de andra också. Undrar så hur min har det på vår spanska terrass. Kanske den också överraskar med att blomma.
    Så skönt att makens temporära körkort dykt upp. Hoppas också det mer permanenta gör det. Håller tummarna. Ja, för din del också.
    Trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas att larverna har flyttat till de sälla jaktmarkerna och inte dyker upp här något mer! Det är förbjudet att ha träd med larver men problemet är ju att han är död ...

      Om kamelian så har jag fattat det som så att de är känsliga för om det blir för torrt eller för fuktigt. Det ska vara jämn vattentillgång. Och så får man inte vrida krukan när den har knoppar. Kinkig dam!

      Ja, jag hoppas också att det inte blir något mer trassel nu med hans körkort!

      Radera
  2. Ja, det var lite smått och gott i Lördagspåsen.
    För det första: förstår jag att du är lättad efter all larvinvasion år efter år.
    För det andra: är jag även intresserad av växter som knoppar och gror vilt. Gillar verkligen Kamelia=)
    För det tredje: så får jag gratulera din man ännu en gång till sitt temporära körkort. Du ska få se att du även får ett temporärt snart.
    Trevlig kväll <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kamelian är verkligen vacker men den trilskas med att knopparna alltid faller av.

      Hoppas också att allt löses sig med körkorten nu!

      Radera
  3. Förstår att du är överlycklig att larverna äntligen verkar ha dött. De är ju så äckliga.
    "Kryddlandet" och dina medfödda gröna fingrar lär nog bli en framgångsrik blandning.
    Stjärnögat verkar vara en överlevare, men som sagt, du har ju verkligen gröna fingrar.
    Å körkortet - äntligen ett steg i rätt riktning om man säger så. Hoppas du bokade en tid själv!
    Camelia fick jag googla. Vilken vacker blomma! Hoppas verkligen att knopparna inte ramlar av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är inte trevliga att ha i sin närhet!

      Stjärnöga trivs ju här, de finns ofta i allmänna planteringar och de lyser verkligen upp tillvaron.

      Nej, jag har inte bokat någon tid än men jag ska banne mig göra det! Märker man att tiden börjar närma sig men inget e-mail så är det väl bara att boka om.

      Radera
  4. Hejsan, skrev nyss en lång kommentar om att 2020 börjar bra, fina godisbitar och önskan om att se din kamelia i full blom. Efter uppdatering bråkar min mobil när jag ska kommentera hos dig, igen, så kommentaren försvann.
    Nu funkar det tydligen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att det fungerar nu, det var någon bock som skulle tas bort eller fyllas i. Ja, det var ju mycket till hjälp för dig ... Haha!

      Och jag vill också se kamelian i full blom igen!

      Radera
  5. Många godisbitar här! :-)
    Skönt att ha blivit av med dom där läbbiga larverna. Hoppas det blir fint i planteringen även om det var lite taskigt att Tramse-spärra den ;-)
    Å GRATTIS än en gång till det temporära körkortet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tramse-spärrad? Inte mycket ... Han hittade något hål så han har klivit runt där under nätet, många tassar och en hög. Jag måste nog göra ett bättre jobb.

      Radera
    2. Jag hittade en annan katt där också ... Nu är det omgjort!

      Radera
  6. Här var det idel plustecken! Härligt! Avundas dig den blå himlen och blommorna. Grattis till det där svåråtkomliga körkortet.

    SvaraRadera
  7. Grattis till körkortet, du är nästan där nu, mannen! Han har ju väntat i evigheter.
    Skönt att få gjort lite i trädgården.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas att hans körkort dimper ned i brevlådan snart! Såååå trött på't.

      Radera