onsdag 6 maj 2015

IVTM - Fordonsskatten i Spanien - akt 2

Jag skrev i februari en del om det här med fordonsskatten i Spanien. I det inlägget skrev jag om att man i vår kommun skulle ta sig till kommunhuset för att få ett papper på hur mycket man skulle betala.

Vi åkte faktiskt någon vecka senare till kommunhuset och blev runtlotsade innan vi fick träffa en trevlig man som satt i kontoret där det egentligen skyltades med Policía Local. Han ville gärna prata engelska med oss, han tyckte han behövde öva. Det var för oss en ny variant! Han sa att nämen nej, inte skulle vi få något papper hos dem, det skulle i maj skickas till den adress som bilen är registrerad på.

Sedan dess tror jag mannen min har frågat mig fyra gånger om bilskatten, när ska den betalas? Så att jag inte glömmer den! Och nej, jag har inte glömt den och dessutom kom brevet idag! Eller Carta de pago, betalkort, kallar de det visst för. Varför inte kalla det för vad det är: en faktura.

Det är en hel del ord på det där papperet i alla fall och imorgon ska jag ta med det och visa för Fru Higueron som fick spanskan via modersmjölken, hon sa vid tillfälle att det var bara att be om hjälp: "Vi måste alla hjälpa varandra, vi som inte har släkten nära." Fina ord!

Jag förstår i alla fall det viktigaste: jag ska för vår Hyundai i30 från 2010 i fordonsskatt för hela 2015 betala 61,34 € före den 19 juni och jag tror mig förstå att jag måste gå till en bank för betala och få kvittot som sedan ska förvaras i bilen. Det är något om en bonus på 5% som jag inte riktigt förstår mig på men det vill jag ju gärna ha! Alltså behöver jag lite förklaringshjälp av Fru Higueron!

3 kommentarer:

  1. I Fuengirola gick vi ner till kommunhuset och registrerade in vårt bankkonto för bilen så nu skickar de "autogiro" med bilskatten på samma sätt som för IBI, Sopor och Vado Permanente.

    SvaraRadera
  2. Smidigt! Och om man aktiverar autogiro så kan manäven få deras rabatt, förklarade Fru Higureon för mig. Så det borde vi nog göra, vi betalar ju ändå i tid...

    SvaraRadera
  3. Smidigt! Och om man aktiverar autogiro så kan manäven få deras rabatt, förklarade Fru Higureon för mig. Så det borde vi nog göra, vi betalar ju ändå i tid...

    SvaraRadera