fredag 16 augusti 2019

Mina bokmärken - nr 15: Jalapeño

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 15


Det här faller lite in under kategori "Bokmärke Cajsa Warg". Fast egentligen inte, jag sparade det för att jag tycker att det är lite häftigt! Dessutom i bra kvalité som bokmärke och ett minne av en gåva.

Det är en krukväxtetikett som satt i en kruka med jalapeño som jag fick av Fru Cuba för tre år sedan. Hon hade dåligt samvete för att bevattningen av mina växter inte gick som planerat så ett gäng tackade för sig, det var när vi åkte till Serbien och Sverige under tre veckor 2016.

Plantan jag fick av henne levde länge, över förväntan, även efter att jag hade avskrivit den och ställt den i en kruka gömd bakom timjan och gräslök. Då satte den plötsligt en ny frukt:

Augusti 2017

Nu har den tackat för sig, i alla fall.

Paprika- och chilifrukter är roligt att odla. Ofta får man bra avkastning i kombination med en oerhört vacker planta. Mitt exemplar ovan skyltar ju kanske inte med en vacker växt, den ser ju inte mycket ut för världen men som sagt, jag hade redan avskrivit den och trodde den var död.

Kanske borde jag se om det är något liv kvar i fröerna jag har från olika paprika- och chilifrukter jag har sparat?!

📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa. Alla är inte aktiva längre.

18 kommentarer:

  1. Fint bokmärke med affektionsvärde också :-)

    Har provat odla chilisar, men dom vill tydligen ha vatten dom rackarna. Går inte lämna dom utan tillsyn särskilt länge...

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de gillar vatten. Funderat på en automatbevattning?

      Ha en härlig en du med!

      Radera
  2. Extra bra när bokmärket har en historia! Själv köpte jag en sån där planta en gång. Sonen, då inte särskilt gammal, undrade om de fina röda frukterna gick att äta. Självklart, sa jag, bröt av en och bet. Och brann nästan upp ... Sonen skrattade gott och länge, men smakade INTE. Klokt av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Så kan det bli när man är stursk!

      Jag är lagom förtjust i stark mat, mannen min älskar det, svärmor var galen i det! Jag rensade en gång en habanero och tänkte inte på vad jag gjorde, det kliade nämligen i ögonen. Jag höll på att krevera, jag var desperat, det var hemskt! Hann ju bli rädd också!

      Radera
    2. Hu, man ska definitivt inte ha dem i ögonen ... räcker med att gråta över vanlig lök!

      Radera
    3. Rensar jag starka chili nu så är det med stor försiktighet, helst med latexhandskar på! Det heta har en tendens att sitta kvar länge på huden.

      Radera
  3. Häftigt bokmärke! Det gäller att ta vara på saker o ting. Jag har provat att odla paprikor i växthus och de fick ett ovanligt utseende men var ätbara=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan verkligen se ut hur som helst. Plus i kanten om de är ätbra.

      Radera
  4. Det var ett roligt alternativt bokmärke, dessutom med en egen historia.

    Genom att "misshandla" plantan lyckades du till och med att odla en röd jalapeño istället för gröna som på etiketten. Bra där!

    Har haft en chiliplanta en gång. Men den fick bladlöss, så den rök direkt. Synd, för jag gillar stark mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar när saker har en historia. Det mesta har det för mig, det är därför jag har så svårt att kasta saker.

      De gröna brukar till slut få en annan kulör. Sedan blir de alla bruna...

      Radera
  5. Kul att du sparat detta märke/etikett och det har ju sin historia med sig. Så märket har du ju kvar även om plantan lämnat in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det mesta har sin historia och ibland måste man stanna upp och tänka på den.

      Radera
  6. Svar
    1. hittade bokmärken för hela släkten:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/clovelly.html

      Radera
  7. Kul bokmärke med minne inuti!
    Min yngste son har stort intresse av att odla chilisar. Har olika sorter och älskar att göra olika röror till maten.
    Du kan försöka odla av frön, blir det så blir det.

    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/08/mina-bokmarken_17.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag roas mest av att odla dem, äta chili får mannen min göra då han kan uppskatta stark mat.

      Radera