torsdag 22 augusti 2019

Serbien 2019 - Marknaden

Mannen min och hans moster hade ett digert jobb med de serbiska myndigheterna. Det var så många turer fram och tillbaka, höger och vänster, att jag faktiskt har tappat räkningen och kontrollen på alla turer och varianter. Till slut löste sig väl det mesta men att kalla resan för semesterresa? Nej, framför allt inte för mannen min.

Medan då moster och mannen min spenderade tid på polisen och folkbokföring, vad gjorde då sonen och jag? Vi gick på marknader!


Den första marknaden är lite mysko, tycker jag, men väldigt intressant! Det är lite loppmarknadskänsla men alla varor är nya. Den ligger inte så långt ifrån moster så dit gick vi. Tänk er mängder med stånd, tätt tätt intill varandra och där de flesta av gångarna är täckta med presenning för att avvärja de värsta heta solstrålarna. Täckningen gör tyvärr att vinden (= luften) inte kommer åt så där under taket blir det kvävande hett. Svetten flödar och man kan nästan vrida ur kläderna. Här står försäljarna hela dagarna varje dag i veckan och försöker sälja sina varor. Du hittar allt här: kläder, toaletter, skor, diskmedel, lampor, o-ringar, stolar, väskor, verktyg, städattiraljer, bildäck ...


Jag köpte t-shirtar till sonen samt en ny liten ryggsäck till mig (som handväska). Till min glädje lyckades jag även att pruta från 1750 RSD till 1600! Jag är nämligen hopplöst dålig på att pruta.

Ryggsäcken är jag supernöjd med, må den hålla länge!


Två gånger var vi även vid marknaden i Zemun. Den liknar mer de marknader som finns här i Spanien förutom att delar av marknaden är fast.


Här ligger de minimala butikerna med produkter som behöver kyla så här hittar man ost-, kött- och fiskprodukter ...


... och vill man kan man välja vilken fisk som ska ligga på tallriken senare under dagen. Det ville inte vi.

 
Den större delen av marknadstorget består av flyttbara vagnarna där underbart doftande frukter och grönsaker säljs samt i stort sett samma utbud av kläder som man hittar här. Vad jag trodde jag skulle hitta men inte gjorde var hantverk, det saknades helt. Det mest hantverksliknande var produkter av honung.

Vi köpte inte så mycket på marknaden, tittade mest runt, njöt av ståndet som sålde vackra växter och klämde lite på solmogna frukter som doftade så gott!

Jo, vi köpte ratluk. Det är samma sak som Turkish Delight, det där söta godiset som är så himla gott, geleiga bitar täckta i pudersocker. Vi köpte 2 kilo (!) och betalade ungefär 4 €. Sanslöst billigt! Vi åt de sista bitarna för några dagar sedan. Vi skulle ha köpt mer ...

Den här var vääääldigt god! En smoothieglass med sumsko voće, skogens frukter.

Men vi gick inte bara på marknader, sonen tröttnade ju rätt fort på det. Vi promenerade även utmed Donau, slog oss ned på någon soffa under ett av de stora träden och njöt av en glass eller två.
- Vi har det rätt trevligt här, du och jag, mamma!

Och jag kan bara instämma!

Jag har aldrig sett så många svanar på en och samma gång!

10 kommentarer:

  1. Vilka härliga marknader! O-ringar... Fick mig osökt att tänka på att det var såna som var orsaken till att den där rymdfärjan exploderade. Det gäller att ha bra kvalitet på sina o-ringar!
    Om din ryggsäck börjar gå sönder så kan jag rekommendera tejp och häftklamrar. Anders rygga är som ny på den här resan :-D

    Skönt att ni kunde njuta av semestern lite i alla fall, trots den sorgliga orsaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, o-ringar är viktiga saker och hemska när de inte fungerar som de ska. Eller resultatet kan vara hemskt, i alla fall väldigt irriterande (tänk kran som droppar).

      Jag köpte ju en liten handväskryggsäck i vintras men problemet med den var att dragkedjan bara särade sig, liksom inget att tejpa eller limma. Sedan har jag letat, vet vad jag vill ha men inget hittat. Förrän nu!

      Radera
  2. Vilken gullig kommentar av din son! Ta den som en komplimang!

    Den första marknaden påminner mig mycket om de som fanns i Tel Aviv. Där fanns också allt, precis allt. Men även El Cisne utanför Benidorm (https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g187525-d7712301-Reviews-El_Cisne_Antiguedades-Benidorm_Costa_Blanca_Province_of_Alicante_Valencian_Countr.html) har ett liknande "varusortiment".

    Du glömde ju visa ryggsäcken som du använder som väska. Skärpning där Emma;-)

    Marknadens dofter kan jag nästan känna här framför datorn - mmmmmhhhhhh!

    Turkish delight däremot säger jag bara nej tack till, yuck;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en komplimang, av högsta grad!

      Cisne, det förstår jag är en loppmarknad? Står Rastro på en skylt såg jag. Den här vid moster är inte en loppmarknad, allt är nytt, bara det att det är stånd mer än butiker.

      Ska se om jag kanske kan fota den, inget speciellt, den är svart ... :)

      Hade du sagt att du gillar Turkish Delight hade jag blivit mäkta förvånad!

      Radera
  3. Marknader tycker jag också är roliga och allra mest matmarknader. I Torrevieja har vi en kombinerad mat och "allt i allo" marknad men att gå där när det är hett gör jag helst inte. Och varmt hade ju ni också. Men en stund kan vara trevligt.
    Vad gäller "Turkish Delight" så får den vara. Men bra att några tycker om den.
    Mysigt att du och sonen kunde göra roliga saker tillsammans och att han uppskattade ditt sällskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, helst vill man nog undvika hettan, de hetaste dagarna och timmarna. Men när man vaknar och det redan är 30 grader så har man ju inte mycket val. Tänker på stackarna som jobbar där. Hu.

      Radera
  4. Vad spännande det låter! Vilka intressanta inlägg om resan!

    Jag kommer att tänka på en annan marknad där precis allt finns. I Cochabamba i Bolivia. Den är ett kvarter stor, och de olika sakerna är soterade via gator: instrumentgatan, levande djurgatan, cd-gatan, hygieb, frukt osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det, det kommer mer, måste bara skriva dem först.

      De flesta marknaderna är nog uppdelade så, i alla fall i stora drag. Som den i Fuengirola har de ju i alla fall samlat frukt och grönt i mitten. Sedan är det ju röra på resten. Men det har sin charm också, man ser ju mer. Det är samma fenomens om varför de gör om i matbutikerna ibland.

      Radera
  5. Förstår att det inte riktigt blev semester för er. Men marknader är kul tycker jag! (I varje fall om jag inte är för trött, haha). Vill gärna besöka Serbien vid tillfälle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker verkligen att ni borde ta er en sväng till Serbien vid tillfälle. God mat, billigt och trevligt folk generellt sett. Dessutom så klart mycket att se, mycket historia.

      Radera