fredag 2 augusti 2019

Mina bokmärken - nr 13: Vad man har till hands

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"


Marcapáginas número 13


Alltså, det här är ju egentligen inte så mycket att visa upp som ett bokmärke. Alla dessa reklamblad som ligger med i tidningar man köper och prenumererar på, man blir lätt trött på dem. Men som bokmärke fungerar det alldeles utmärkt! Detta bokmärket faller in i kvitto-kategorin, det vill säga inget man använt för att det var fint eller kul utan det papper som råkar vara närmast till hands när man irriterande nog blir avbruten i läsandet. Eller om man måste göra något annat. Som att sova. Kanske äta.


Samtidigt blir det lite lustigt med denna typen av bokmärken. Man får också en påminnelse om minnen man har och saker man upplevt. Jag hittade det hopvikta bladet om att köpa Kalle Ankas pocketar i en av sonens böcker, 'George och universums hemlighet' av Stephen Hawking och hans dotter Lucy. Vi hade boken med från Sverige, sonen och jag höll på att läsa den just då under resan ned och jag minns också att vi satt där sida vid sida och jag läste högt ur boken på det första stället vi bodde när vi flyttade hit till Spanien, nästan på dagen fem år sedan! Det kändes lite lustigt att se lappen sitta där i boken, minst fem år gammal. Boken var bra, om jag minns rätt. Den blandar fakta om universum med en bra historia och har man ett vetgirigt barn är den väldigt läsvärd. Men det är faktiskt Kalle Anka också!

Jag lät lappen ligga kvar i boken efter att jag hade fotograferat den.

📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa.

20 kommentarer:

  1. Vad som är ett bokmärke bestämmer man ju själv. Tycker nog det i så fall det bara är fantasin som begränsar.Och att hitta minnen i böcker är ju oftast trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att man ju faktiskt definierar det själv!

      Radera
  2. Klart det där funkar! Kalle Anka i pocketformatet älskade mina ungar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv uppvuxen med Kalle med då som serie-tidning. Tyckte att de var bättre än pocketarna och det tyckte jag då med är sonen läste Kalle.

      Radera
  3. Ja, tänk att ditt bokmärke eller rättare sagt bokens omslag gjorde att jag lärde mig nåt nytt. Igen alltså. Stephen Hawking vet jag ju såklart vem det är, men inte visste jag att han hade en dotter som skrev en serie barnböcker med George som huvudkaraktär.

    Det bokmärket gjorde verkligen nytta. Återanvändning av reklamblad när den är som bäst alltså:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju så himla bra att man lär sig något nytt på alla möjliga konstiga sätt. Man lär sig ju ofta vad man kommer i kontakt med och barnböcker är kanske inte det första man läser om man inte har barn eller barnbarn.

      Radera
  4. fungerar utmärkt, spänannde med Stephen Hawking, mitt passar några:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/bokmarken-med-hund.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. (George och universums hemlighet får man betala 200 kr för idag... hoppas du har boken kvar)

      Radera
    2. Oj, fortfarande dyr bok! Jodå, vi har den kvar! Och visst är det spännande med denne man!

      Radera
  5. Det där är en bok för Anders det! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen då tycker jag allt att han ska läsa den!

      Radera
  6. Roligt att man nästan kan göra bokmärken av vad som helst, bara låta fantasin flöda.
    Ha en skön helg allihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det mesta fungerar! Bara det ligger kvar där man satt det och inte förstör boken.

      Radera
  7. Mina fina bokmärken har alltid haft en tendens att försvinna därför blir det oftast det som finns till hands, typ ett kvitto. Det är mycket trevligare med ett fint märke som man gillar.
    Jag provar att kommentera igen, bytte mobil precis före semestern och då funkade det inte alls. Hade ju samma problem tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch, du får skaffa dig en låda att förvara dem i! Mina hade jag i en liten miniatyrbyrå vid mitt nattygsbord, översta lådan. Fast inte detta, detta var verkligen ett nödbokmärke!

      Radera
  8. Det funkar tyvärr fortfarande inte från min nya iphone. Kommer du ihåg vilka åtgärder som behövdes förra gången.
    Tillåt popup och cookies. Var det något mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är väl att du använder Iphone! :D

      Skämt å sido, vad var det nu då ...?
      Tänk så bra! Jag skrev ju ett helt inlägg om det:
      https://solsomsol.blogspot.com/2019/03/kommentaren-som-bara-vagrar.html#comment-form

      Radera
  9. 5 år? Tiden går! Är ni där för alltid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen herre jisses! Vart tog de där åren vägen?

      För alltid är en väldans lång tid. Tills vidare i alla fall. :D

      Radera
  10. Såna där fungerar ju alldeles perfekt som bokmärken och så är de ju lite roliga också!

    SvaraRadera