fredag 9 augusti 2019

Mina bokmärken - nr 14: Alan Ford

Boklysten skriver så här på sin blogg:
"Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det!"

Marcapáginas número 14


Mannen min är inte bara en suveränt duktig serietecknare, han älskar så klart att läsa serier. Det var så han tidigt lärde sig läsa. Och ungdomsfavoriten i Serbien var Alan Ford.


I kvarteret där mannen mins moster bor finns det en liten butik och den är knökfylld med serietidningar. Självklart ville mannen min dit, han ville köpa tidningar med sig hem med Alan Ford. Och det var då han fick med sig bokmärket jag nu visar. Eller egentligen är det väl en liten fickkalender. Men ett perfekt bokmärke är det, i alla fall!


Själv har jag aldrig hört talas om denne seriefigur men med tanke på att han "föddes" samma år som mig så har han ju i alla fall 50 år på nacken vid det här laget. Det är en italiensk serietidning ursprungligen skapad av Max Bunker och Magnus (illustratör), alias för Luciano Secch respektive Roberto Raviola, och ges ut av förlaget Zagor. Tidningen är en satirisk version av de klassiska agentserierna, fylld med svart humor.

Det lustiga är att än i dag är detta månadsmagasin otroligt populärt i de flesta länderna i det forna Jugoslavien, så pass så att det gjorts böcker, filmer och teaterföreställningar som bygger på karaktären Alan Ford.

Tänk så mycket man inte vet!


Att komma in i seriebutiken var en upplevelse! Från golv till tak, proppfyllt med serietidningar på serbiska. Sonen och jag hade (i tysthet) hysteriskt roligt åt hur de stavat namnen på de så välkända seriefigurerna: Daredevil heter Deredevil, Iron Man kallas Ajron Men, Batman är Betmen ... Precis på samma sätt som i Spanien!

Vad jag tycker var suveränt var att den lilla yttepyttiga butiken var välbesökt, så pass att sonen och jag gick ut för det var så trångt. Det var alltid folk där när det var öppet!

📙

Mina tidigare publicerade bokmärken hittar du under etikett Bokmärken.
Vill du se vad andra har mellan sina boksidor så besök gärna Boklysten, BP, Gerd, Hanneles bokparadis, Klimakteriehäxan, Mösstanten och Älskar att läsa.

8 kommentarer:

  1. Vilken cool affär! Kul med det bokmärket, fast han Alan Ford har jag aldrig hört talas om.
    Jag prenumererade på serietidningar ända tills vi flyttade till Spanien, fast det var tidningar som Ernie, Pondus och Bizzarro. Hade kassvis med dom och dom fick inte följa med hit ned. Gav bort dom till ett par kompisar som fortfarande har glädje av dom. När man läst "ett varv" i kassarna kan man börja om från början. Ibland är det inte så dumt att minnet är kort :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med en butik som ligger så udda till men som verkar gå bra och är välbesökt.

      Jag är uppvuxen med Kalle och vi hade - eller har, egentligen - en kista med med alla serietidningarna. Den dök alltid kompisar ned i när de kom hem och så satt de och läste. Har en kompis, hon gjorde alltid så! Kom på det nu, undrar om hon fick läsa serietidningar hemma!?

      Radera
  2. Kul med en sådan butik. Vet att det finns ett par liknande här i Gamla stan men har bara väntat utanför. Alan Ford hade jag inte alls hört talas om. Men å andra sidan så har jag för egen del inte varit intresserad av serietidningar alls. Det blev böcker på längden, bredden och tvären från det jag var fem år. Vet att döttrarna läste Fantomen, Kalle, Gnuttrna, Bamse och en del till. Men även de var mer intresserade av böcker.Samlade dock på sig kassvis med Kalle och Fantomen. Kul att maken fick sitt lystmäte här. Bokmärket tyckte jag var jättefint och roligt att jag fick ta del av en seriefigur jag inte hade en aning om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alan Ford var tydligen poppis i Danmark men verkar inte ha kommit till Sverige.
      Jag läste mycket serietidningar men böckerna stod högre i kurs. Fast egentligen är serier fascinerande, att föra fram en berättelse på det sättet är ju inte bara att rita en gubbe direkt.

      Radera
  3. Förutom Kalle och Musse har jag aldrig läst serietidningar, så jag känner heller inte igen Alan Ford. Tänk så mycket man lär sig...
    Jättekul att affären med serietidningar går så bra. Känner till en liknande affär i Vasastan, men där finns aldrig folk inne, vilket jag tycker är himla synd.
    Å kalendern är ju perfekt som bokmärke:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alan Ford nådde nog aldrig Sverige så det är inte så konstigt att vi inte hört talas om den figuren.

      Förhoppningsvis har butiken du nämner kunder online, det är ju många som har det så för att överleva.

      Radera
  4. Alan Ford var en ny bekantskap - kul!

    SvaraRadera
  5. små fickkalendrar duger till mycket, dessa såg jag i England:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/brittiska-bokmarken.html

    SvaraRadera