söndag 30 november 2014

Den allra första Advent

Ja, det är ju det man firar i Sverige idag med första lussekatterna och det första ljuset som tänds i ljusstaken.

Här då, i Spanien, där är det en vanlig söndag i jultider. Det finns massor med juldekorationer och enorma mängder julgodis (spanskt sådant, här finns ingen Aladdin-ask, minsann) i butikerna, det har börjat dyka upp ljusdekorationer i träd och mellan husen också. Så julen är i antågande men Advent? Nä, det är inget som firas här.

Min adventsljusstake ligger så klart magasinerad... Jag försökte få sonen att göra en på trädslöjden men har inte sett skymten av någon och han säger han inte har gjort någon "för träslöjdsläraren har säkert slarvat bort ritningen" (jag hade skickat med en skiss på den som jag snickrade när jag gick i skolan).

Misstänkte att det skulle barka åt det hållet så lite förberedd var jag. Jag hade därför köpt två stora fat samt röda (nåja, de är bourdeaux-färgade) blockljus, hade några vita hemma redan. Idag tvingade jag med sonen ut i trädgården här där vi bor för att se vad där fanns att leka med.

Glöm mossor, lavar, kottar och lingonris. Istället blev det väv från palmen (ser ut som juteväv!), murgröna, några vippor från en tall med 15 cm långa barr, något som liknar lärkkottar men kommer från ett träd som har ca 20 cm långa barr, cypresskvistar med kottar på, den torra fröställningen från det australiska flamträdet (petade bort fröerna för de är orangea).

Lite spretigt bidde det men det gör inte så mycket.
Det bidde ganska så fint, om jag får säga det själv. Men det är inget man låter stå och brinna oövervakat för då blir det Adventseld i stället.

I veckan ska vännen Fru Torreblanca och jag ta männen våra till en ny växtbutik, den ska tydligen vara tre gånger så stor som de gigantiska vi tidigare har besökt. Där ska vi se om vi hittar en rumsgran, har ju fått för mig att jag ska ha en sådan som julgran. Fru Torreblanca vill ha sin gran på plats till glöggfesten på lördag, får se om det blir en rumsgran för henne med.

Det har börjat klia och rycka i pysselfingrarna något enormt! Ska ut i andra ärenden i morgon och förhoppningsvis kan jag få med mig hem lite pysselmaterial att göra juldekorationer av. Har i alla fall fått lite utlopp eftersom det imorgon är startskott för paketstressen för sonen: då ska han få öppna första paketet av 24, instruktionerna kommer han dessutom att få till sin e-mail. Han kommer få spader för han måste vänta ända till julafton tills han har alla bitar men han behöver öva upp sitt tålamod. Alltså, jag är inte så elak att han får en bit här och en bit där, jag har följt sida för sida i instruktionerna och gått igenom två gånger. Så imorgon är det bitarna för sid 2-7. "Win-win" kallas det tydligen för: han får något han älskar, jag har fått pyssla och han får lugna sig.
Win-win-win...

Nu har han gått och lagt sig så då kan jag publicera detta! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar