lördag 29 november 2014

Vaniljsocker

Jaha ja... Jag har tydligen en tendens till att få saker på hjärnan.

Med julen som närmar sig med stormsteg börjar jag ju tänka på bakning i stora mängder. Ja, historien visar att jag har tydligen en tendens till att låta det gå lite överstyr... :) I stället för de tre planerade godisvarianterna blir det lätt åtta. Eller tio... Och så glömde jag en planerad variant och så blev det 14.

Glömt var jag lånade den vackra amerikanska bilden ifrån...
Det senaste på kryddfronten här i Spanien är att jag inte har hittat något vaniljsocker som jag känner att jag vill köpa. Det är konstgjort, jag förstår inte exakt vad det är i förpackningen eller så är det aromer - vilket väl är konstgjort...? Jo, det finns vaniljextrakt/-essence i flaska också men det har jag ingen erfarenhet av. Säkert otroligt bra men det kan vi prova någon annan gång. Eftersom jag gillar Martha Stewart har jag sett produkten användas men som sagt, en nyhet i taget.

Alltså får man lösa problemet själv, ta saken i egna händer... Min melodi!

Iförrgår köpte jag därför en vaniljstång som jag skrapade fröerna ur, skar stången i bitar och körde allt med mixer tillsammans med strösocker. Detta har jag nu hällt upp i en glasburk och redan börjat använda, kommer bli bättre ju längre det står. Massor med mumsigt vaniljsocker!

Varför har jag aldrig gjort detta tidigare? Är ju hur enkelt som helst.

Jag la ju förresten kardemummafrökapslarna i strösocker för ett tag sedan och det luktar gudomligt. Har kört ihop det också nu, måste dock sila bort fnaset men jag har ingen sil, bara ett såll som är för grovt. Måste prova att använda det i téet, jag har inte socker i kaffe annars är nog det klockrent!

Allt i sinom tid. Har förresten köpt en mortel i bambu på kinabutiken, tyckte den var så fin och matchar skärbrädorna jag köpt där tidigare. Ska bli spännande att se vad som händer när jag ska krossa kardemummafröerna. Vad går sönder först...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar