tisdag 13 november 2018

Spanska skolan - del 22: Ämnen i 2º ESO

Jag krev tidigare om de ämnen man läser när man går i 1º ESO i Spanien. Nästa årskurs, 2º ESO vilket motsvarar åk 8 i Sverige, har i grunden samma men det har tillkommit några samt något har fallit bort men framför allt så är det skillnad i antalet timmar per ämne. Står det inte så mycket på ämnet så är det för att jag nog skrev mer om det i förra inlägget.

Bunten med böcker i ryggsäcken.
Lägg till detta mappen med lösa blad, skrivbok, pennetuiet, lunchlåda och vatten.

Förra läsåret låg det stor tyngd på Lengua och matematik, i år känns det som att det ligger mer på tekniska ämnen. Dessutom är många av lärarna nya för sonen, lärarna verkar vara inriktade mer på en specifik årskurs.

Detta är skolplanen för det som motsvarar högstadiet och gäller för samtliga spanska skolor, timmarna kan variera:

KÄRNÄMNEN (minst 50 % av skoltimmarna)


Lengua (4 lektioner/vecka varav en är en extralektion)
Det spanska språket (grammatik, textförståelse osv) och litteraturen. Enligt lag får ämnet Lengua inte vara bilingua. Samma lärare som förra året.

I år kommer sonen inte att missa en massa lektioner så vi hoppas på ett bättre resultat. Vi såg ju det i slutet av året att sonen gjorde superbra ifrån sig (ibland bättre än de spanska barnen!) på de prov han gjorde när han varit med på många lektioner.


Terminen har börjat bra men han har ju en pendiente i Lengua från 1 ESO, det vill säga han klarade inte att få tillräckligt högt betyg för att bli godkänd i ämnet. Nästa termin kommer han därför att få göra ett omprov och därför har han fått en annan mer koncentrerad lärobok i Lengua. Den har några år på nacken, flera elever har slitit hårt med att öva upp sina kunskaper i detta ämnet.


Inglés (4 lektioner/vecka varav en är extralektion)
Engelska. Egentligen heter det Primera lengua extranjera, det vill säga första utländska språket. Det verkar som att de går starkare in för engelska med fler timmar är tidigare årskurs. För sonen ny lärare. Hon pratar mer spanska än engelska där den förra läraren gjorde tvärtom. Sonen är inte så imponerad över hennes uttal och kunskaper i engelska, om man säger så.

Nej, sonen heter inte Alex.

Matemática (3 lektioner/vecka)
Matte, två timmar mindre än förra året. Ny lärare som sonen gillar skarpt. Förra läsåret var detta ett bilingualämne, så är det inte i år. Sonen fick den spanska läroboken medan den nya svenska klasskompisen fick på engelska. Efter lite tjat från oss och sonen fick han även den engelska så att mannen min lättare ska kunna hjälpa honom här hemma.


Ciencias Naturales - Física y Química (3 lektioner/vecka)
Naturvetenskap - fysik och kemi. Här är det mycket beräkningar och mattekunskaperna sätts på prov. Troligen därför de gick hårt in på det förra året, för att lättare ta sig till detta i praktiken. Ny lärare och detta är ett av bilinguaämnena.

Förra året lästes biologi och geologi inom naturvetenskapen, det gör man inte detta läsåret utan det har ersatts av Fisica y Quimica.


Ciencias Sociales - Geografía e Historía (3 lektioner/vecka)
Samhällskunskap - geografi och historia. Inte ett favoritämne för sonen. Inte för mig eller mannen min heller men vi försöker att motivera honom till att lära sig om kejsare och spanska kungar ändå. Ämnet är svårt men som tur är så är det ett bilinguaämne, det hjälper lite. Sonen har dock sagt till läraren att han vill göra proven på spanska (!) eftersom boken är på spanska. Ny lärare.

TILLVAL - SKOLANS VAL
Här bestämmer skolan hur många timmar som ska läggas, vilka ämnen och under vilket läsår. Minst ett tillval och max fyra per läsår utöver de obligatoriska.

Religión/Valores éticos (1 lektion/vecka) - obligatoriskt varje läsår
Sonen läser även detta året Valores éticos, dvs mer etik än bara om en specifik religion.


Educación Física (2 lektioner/vecka) - obligatoriskt varje läsår
Idrott. De lär sig inte bara gymnastiska övningar och sporter utan om skelett och muskulatur. Samma lärare som tidigare.

Material skolan gjort som man ska köpa för ca 4-5 € (minns inte exakt).
De måste sättas i plastfickor annars kan man få avdrag i betyget.

Educación Plástica y Visual (2 lektioner/vecka)
Bildkunskap. De lär sig mycket om perspektiv, såg att de kommer att lära sig om logotyper och läsa färglära. Jättekul! Får jag också vara med?


Música (2 lektioner/vecka)
Musik. Samma lärare.


Tecnología (3 lektioner/vecka)
Teknologi. Samma lärare som förra året men eftersom hon är/var gravid så kom det en ny lärare under oktober som sonen verkar gilla. Vet inte om hon den första kommer tillbaka efter sin mammaledighet, den är i Spanien inte så lång har jag förstått. Hittills i år har de fått köpa en byggsats i trä och denna ska de två och två bygga ihop. Verkar jättekul! De får även använda datorer. Sonen excellerar så klart i detta ämnet.

TILLVAL - ELEVENS VAL (2 lektioner/vecka)
Frances
Franska språket. Gick även bort detta året. Spanskan är tillräcklig att fördjupa sig i.
Egentligen heter det Segunda lengua extranjera, det vill säga andra utländska språket. När sonen skulle välja tillval frågade jag Fröken Otilia lite till råds.
- Franskan är jättelätt! sa hon.
- Tycker du, ja! svarade jag som tragglat med franskan i många herrans år. Du har jag spanskan i ryggen, skillnad med oss som har en helt annan språkgren.
- Jo, fast de går inte så djupt in i franskan, de gör det lätt för tillvalen ska inte vara så betungande.

Läraren har gjort eget material för Gimp, papper som vi satt i plastfickor.

Fotografía
Fotografering. Detta ämne deltar sonen i. Hittills är jag tyvärr inte så imponerad ... När jag gick i skolan var det en kompis som hade fotografering som tillval i högstadiet. De fotograferade med "riktiga" kameror, lärde sig om ljusinställningar osv. Sedan fick de framkalla i mörkrum med vätskor och allt. På den tiden fanns inte digitalkameror, knappt hemdatorer, så visst förstår jag att saker förändras. Men jag tänkte mig att sonen skulle få lära sig om ISO, slutartider och kompositioner. Ämnet ska vara helt praktiskt men än så länge har de nästan bara fått arbeta med fotohanteringsprogrammet Gimp. De har visserligen fått gå ut och ta några kort på skolgården (här har de fått tillstånd att använda sina mobiltelefonkameror i skolan) som de sedan ska bearbeta i Gimp. Bra kunskaper men det är det andra som är bättre att bli vägledd i.
- ISO? Det är ett prefix ..., svarade sonen på min fråga om han hört talas om det.
Nåja, än finns det väl tid till att lära sig en kameras inställningar.

Métodos de Ciencias
Vetenskapliga metoder, att räkna ut och säkerställa. Utföra experiment och notera det på ett säkert sätt samt att tolka resultat. Detta var det ämne som vi hade velat att sonen skulle läsa men tyvärr var det endast två elever som valt detta så det blev inget. Det blev fotografering i stället (vilket jag också tycker är superbra men ...)

Cambios Sociales y Relaciones de Género
Socialkunskap, att lära sig om relationen mellan könen.

EXTRA OM SPRÅK I SKOLAN
Bilingüe
Samma sak som förra året så jag rekommenderar er att läsa mina kommentarer där (länk i början av inlägget).

Den här boken blev vi rekommenderade att köpa till sonen att använda på lektionerna.
Den är fylld med övningar i grammatik, borde köpa en till mig med.

ATAL eller A.T.A.L. (2 lektioner/vecka)
Extraspanska under skoltid. De har delat upp det i tre eller fyra nivåer där de som är helt nybörjare eller nästan nybörjare går 4 lektioner under skoltid och de som kan mer endast går två. Sonen gick fyra förra året, två detta. Han tyckte han skulle gå fler timmar (han får om han vill) men läraren tyckte två och vi håller med. Han missar så mycket av den ordinarie skolgången. Detta året är de två timmarna förlagda till engelskalektionerna och för sonen som hade 9 av 10 möjliga i det i betyg är det bra. Inga fler missade Lengua-lektioner, tack!

PALI eller P.A.L.I. (4 timmar/vecka utanför skoltid)
Extraspanska som landstinget betalar extra för.
I år startade lektionerna i slutet av oktober och de är nu 2 x 2 timmar, förra året var det endast 2 timmar per vecka. Då sonen förra året tyckte att han inte lärde sig så mycket så har vi ännu inte beslutat huruvida han ska delta, det är så mycket spanska och läxor ändå. Det blir även lite hattigt då skoldagen slutar 14.45, hem, tillbaka till skolan kl 16, hem vid 18 och på måndagar skulle han i så fall direkt till judon som är väldigt viktig för oss att han går på. Kanske han går på endast torsdagar så som han gjorde förra läsåret. Vi får se ...

✎...
 
EDIT: Bilderna till trots, den enda lärobok som är sliten är den blå Lengua-boken. Den har varit med några år, sonen är den femte som har den. De andra är i bra skick men de är inplastade så det är nog kanske det som gör att de ser slitna ut. Läroböckerna är riktigt bra, tycker jag.


✎...

Det här är en serie om att börja i en spansk skola i Andalusien.
Mer vardagliga händelser finns under etikett Skolan.

12 kommentarer:

  1. Jösses... Kan ju säga som så att jag är glad att jag inte går i skolan längre (även om det skulle var himla skönt med sommarlov ;-) ).
    Men OJ vad duktig han är sonen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle verkligen inte sitta fel med ett sommarlov nu!

      Radera
    2. Jullov skulle också funka för min del ;-)

      Radera
    3. Sant!

      Skulle tippa på att sonen håller med.

      Radera
  2. Barnen i spanska skolor har det nog inte tråkigt med en sådan variation av ämnen. Tycker "mixen" är riktigt bra och verkar genomtänkt. Extra plus för fotografering och bildkunskap. Minus kanske för religion och musik.
    Undrar om de spanska skolorna har lika lite pengar som det sägs att svenska skolor har. Läroböckerna ser verkligen slitna ut. Sådant drar ned betyget rejält för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast både musik och religion bör man lära sig, i alla fall så man har ett hum, en bas. Och det är väl det som skolan ger, samma i svensk skola.

      Bilderna till trots, den enda lärobok som är sliten är den blå Lengua-boken. Den har varit med några år. De andra är i bra skick men de är inplastade så det är det som kanske gör att de ser slitna ut.

      Radera
  3. Så roligt att det gått så bra för sonen och kul att han utvecklats så mycket på olika plan. Roligt att se hur skolplanen hos er ser ut. Många gånger är det nog mer föräldrarna som oroar sig för skolgången än barnen/ungdomarna själva. Mycket jobb är det på ett tämligen nytt språk. Min erfarenhet från svenska barn och ungdomar som går/gått i inhemska skolor runt om i världen är att det brukar gå väldigt bra. Skolplanen/timplanen här tycker ser ut ungefär som i årskurs 8 i Sverige. Och än mer likt blir det om man jämför med de elever som inte här heller har svenska som första språk. De har ju mer svenska och läser oftast inte ytterligare ett språk som de flesta andra gör. Reagerade också på att böckerna verkar väldigt slitna och du har förut berättat om alla stenciler. Men pengar ska ju till. I Sverige är det säkert olika från kommun till kommun. Skolorna där bestämmer ju själva vad de lägger pengarna på. Men böcker tycker jag nog finns.
    Roligt att sonen är nöjd med skolan och trivs. Då är det också lättare att vara förälder och kunna stötta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också att timplanen ser ganska lika ut, det är bara det där att de läser de naturvetenskapliga ämnena i årskurser, det minns jag inte att vi hade.

      Om läroböckerna kopierar jag samma som jag skrev till BP, om du ursäktar: Bilderna till trots, den enda lärobok som är sliten är den blå Lengua-boken. Den har varit med några år. De andra är i bra skick men de är inplastade så det är det som kanske gör att de ser slitna ut.

      Det är nog väldigt olika i Sverige också. Sonen har en kompis i Sverige som har fått en egen dator i sin skola, den får han sedan behålla. Sonen är djupt avundsjuk på detta. Jag försöker förklara för honom att så är det i hans skola men det är inte samma sak som att det är det i andra skolor i Sverige.

      Radera
  4. Oj, oj, oj. Är rätt nöjd med att mina barns skolår är över. För att inte tala om mina egna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som känner att jag också vill lära mig! Ibland.

      Radera
  5. Schysst att de har bokärvarsystemet (nytt ord för idag - någonsin ;) ) fortfarande. Här slutade de ju med det och nu har de knappt råd med böcker alls :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är väl jättebra om böckerna är OK.
      Om barnen får lära sig att man inte ritar och skriver i böcker samt om förlagen på en gång plastar in så borde de ju hålla lite bättre. Lite svinn får man väl räkna med och framför allt blir böckerna gamla i vissa ämnen. Men knappast i Historia, matematik eller språk.

      Radera