lördag 28 september 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 39

Det är ju lördag! Dags att hitta godisbitar ur veckan!


Godisbit nr 1
Det gror och växer! Hittills har tre av frösorterna jag provar att väcka till liv verkligen liv! Det som jag fotade ovan hade jag inte ens namnet på, bara noterat att jag plockade åt mig fröerna i Arroyo de la Miel juni förra året och att det finns foto:


Gaillardia, kokardblomster, verkar det vara. Måste nog få ned de små plantorna i lite jord å det snaraste ...

Resten av fröerna får ju fortsätta att stå där de står, det kan ta månader för vissa att gro. Om de nu ens kan det.


Godisbit nr 2
Måne i fel vinkel! För mig ska halvmånens spetsar sitta uppe och nere, inte till höger och vänster som om vore den en smiley. Men nu gjorde den så i veckan. Vi har väl vridit oss på något sätt och jag har inte sett det så tydligt förut. Fast mannen min säger att den alltid har legat ned här i Spanien (EDIT: Han har inte sagt det utan att det skiftar med årstider och solens position på himlen. Om jag nu fattade det rätt.). Det har jag helt missat ...

Men hur ska man då veta åt vilket håll den går, om den håller på att växa sig till fullmåne? I Sverige är det lätt: sätt ett streck på månen så det ser ut som ett d (= death, den håller på att dö och bli mindre) eller b (= born, den är nyfödd och håller på att växa sig stor). Den minnesgrejen brukar hjälpa mig, i alla fall. Nu måste jag ju hitta en ny ...

Oavsett, det blev ett rätt fint foto med mobilkameran.I alla fall om man inte tittar för nära på det.

Ser ni den?

Godisbit nr 3
Bönsyrsan är fortfarande här! Jag letar efter den varje dag och kanske till 75 % har jag hittat den. Den är så väldigt svår att hitta! Trots att jag vet att den är där för den var där för två minuter sedan så ser jag den inte på en gång när jag tittar igen.

Länge var den bara i rosenbusken men den senaste veckan har den rört sig mellan de två växterna intill. Tror det är en hona, den är så stor nu.

Godisbit nr 4
Fortfarande poolbart! Lufttemperaturen har vissa nätter gått ned under 20 grader och emellanåt har det blåst. Det gör att vattentemperaturen i poolen går ned. Men kring 25 grader i vattnet sista veckan av september är faktiskt helt OK. Klagar inte.


Godisbit nr 5
Mina bokmärken! Jomen jo, jag är ganska nöjd med dem. Limmet har inte hunnit torka än och det syns på fotot. Jag kommer inte att laminera dem utan de kommer att slås in i sådan där plast man skyddar skolböckerna med, det blir mindre klumpigt. Sedan ska jag ge dem till sonen som kommer att säga tack men att han inte behöver dem. Jaja, smällar man får ta, antar jag.

14 kommentarer:

  1. 1. Så fint!
    2. Åhhhh, där lärde jag mig något! :)
    3. Wow!
    4. Undebart!
    5. Snyggt!

    SvaraRadera
  2. 1. Om man tittar på dina frön så ser de ut som små roliga insekter, typ humlor. Gror dom på dina bomullstops. Det visste jag inte ens att det gick.

    2. Kokardblommorna är söta och vilda, sånt gillar jag.

    3. Du, jag har aldrig sett en liggande måne förut, varken här eller i Spanien. Konstigt, ja inte att jag aldrig sett en, men att det finns en sådan.

    4. Nu har du alltså två husdjur - en Tramse och en Böna, för visst måste du döpa bönsyrsan till Böna;-)

    5. Dina bokmärken är ju ännu finare än igår. Helt suveräna! Som jag skrev igår så tror jag inte att sonen kommer att tacka nej till dom. Om han ändå gör det får han skylla sig själv;-)

    Å du, du rekommenderade lack för mina "bokmärkesakvareller". Varför använde du inte lack själv?

    Svar: Akvarellmålning är otroligt svårt att lära sig, och de finns inte många riktigt duktiga sådana. Lars Lerin är den bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vissa fröer klarar av att gro på bomull eller papper (som ju måste vara fuktigt) men vissa kräver mörker, En hel vetenskap.

      Om månen så har du kanske inte varit här när den legat ned ...?

      Varför jag inte använder lack är för att jag inget har! Gillar att försöka lösa saker med det jag har hemma om det går.

      Radera
  3. Var tvungen att leta en stund, men redan 2010 lyckades jag se att månen ler här i Spanien:

    https://amacasa.wordpress.com/2010/01/21/smile/

    (Och nej, jag har inte vridit på bilden :-) ).

    SvaraRadera
  4. Roligt med fröerna sm gror. Och hoppas att fler tar sig.Det var lite knepigt att se månen men när jag förstorade bilden syntes den lite bättre. Har sett detta både i Spanien och andra delar av världen och det ser ju roligt ut.
    Fina bokmärken. Och det vare sig sonen vill ha dem eller ej.Men om du lägger dem strategiskt så kanske han ändå tar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången vi såg detta var när vi landade i Florida. Fattade ingenting först, visste inte om att det var så månen betedde sig.

      Ja, vi får väl se vad han gör när jag presenterar bokmärkena.

      Radera
  5. Spännande med fröerna ... kokardblomstren är riktigt snygga - lär vara härdiga även här ...
    Fin bild med den leende månen!
    Ja ... jag ser den!
    Riktigt snygga bokmärken - klart sonen vill ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de räknas som kortlivad perenn, tror jag. Måste ta och peta ned dem i jorden nu bara.

      Radera
  6. I Thailand och på andra ställen i Asien där jag varit är det så där månen ser ut. Jag har aldrig sett den le här i Europa.
    Kul med fröer som du inte vet vad det är och skönt att fortfarande kunna bada i poolen, det går inte här, om man inte gillar svinkallt förstås.
    Hoppas du får en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ju ganska långt söderut, faktiskt och så beror det väl på tiden på året eller hur det nu var.

      Det mesta går, folk badar ju i vakar ... :)

      Radera
  7. Har en annan minnesregel om månen: när den är formad som ett , alltså ett kommatecken, kommer den. När den är svängd som ett textat a är den i avtagande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den funkar ju den med, särskilt kommatecknet hängde jag med på. A:et fick jag skriva med en penna och sätta ett streck på så det blev ett d och då hängde jag med. Det är svårt att ändra på sina minnesregler.

      Radera