lördag 7 september 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 36

Varsågod! Hoppas ni också tycker att detta passar som veckans godisbitar.

Högt där uppe!

Godisbit nr 1
Ny blombekantskap! Jag promenerade ned till frisören och såg något vackert rött ligga på trottoaren under det stora trädet jag just gick under. Det var ett blomblad, såg ut som en kalla-blomma nästan. Var kom det ifrån, inga rabatter var i närheten. Jag titta upp och såg en klase med röda vackra blommor hänga där! Jag har åkt här så många gånger men aldrig sett dessa förr, de syns inte "utanpå" det gröna utan hänger skyddat under.

I vackraste rött!

Det är en korallbuske, Erythrina crista-galli. I Sverige är de vanliga som bonsai, de där små miniatyrträden i kruka. Det var dock inget "bonsaigt" med det trädet jag stod under.

Godisbit nr 2
Lite regn! I onsdags kom det 0,3 mm regn! Wow! Ska kanske tillägga att då har det inte kommit en droppe regn sedan 25 april. (Just ja, kom på att det var länge sedan jag skrev mina väder-rapporter, de ligger i utkast så jag får väl ta tag i dem.)

Om några månader kommer jag inte säga wow över att det regnar, jag vet. Men just nu var det härligt. Och väldigt välbehövligt! I morgon ska det tydligen komma lite till.


Godisbit nr 3
Grannens trumpetranka! Just nu är den helt magnifik, översållad med vackra orangea trumpeter där den väller över den vita muren.


Godisbit nr 4
IKEA-katalogen har kommit! Alltid lika kul att slå sig ned en stund och bläddra i även om vi egentligen inte alls handlar mycket på IKEA. Men det är alltid skoj att se vad de hittar på, kreativiteten är det inget fel på.


Godisbit nr 5
Bönsyrsan är kvar! Det har blivit en sport att när jag går förbi rosenbusken försöka se om den är kvar. Bönsyrsan, alltså. Den är attans svår att se, den brukar oftast hänga under de gröna bladen. Och vuxit har den gjort sedan jag skrev om den i slutet av augusti. Plötsligt en dag hade det kommit vingar på den! Var kom de ifrån? För på den här bilden syns de då inte.

Tittut!

Nåväl, jag är glad om bönsyrsan sitter där och doftar på rosorna, har sett att den emellanåt gnager på en myra och det har jag alldeles för många av. Gnag på!

15 kommentarer:

  1. Nästan ett helt blommigt inlägg:-) Korallbuskens blommor är riktigt vackra och det är grannens trumpetranka också. Dessutom har jag nu lärt mig två nya blomnamn också;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan men inte riktigt. Tror du att du kommer komma ihåg blomnamnen? Tveksam till om jag kommer göra det, i alla fall inte de vetenskapliga. Men fördelen är att nu vet jag var jag kan hitta det igen!:D

      Radera
    2. Svar: Det var lätt som en plätt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dinar

      Å nej, jag kommer troligen inte ihåg namnen på blommorna, men väl deras utseende;-)

      PS. i våra nästa liv ska vi nog bli researchers;-) DS.

      Radera
    3. Superintressant! Och där kom de grekiska drachmerna fram precis som "inte ett vitten".
      Tack!
      Researcher, det vore något för oss nyfikna!

      Radera
  2. Visst är vackra blommor fint att plocka upp ut godispåsen. Korallblomman kände jag inte till. Men bonsaiträd har vi haft, dock aldrig med blommor på- Trumpetranka har flera av våra spanska grannar men några frön har ännu inte hamnat hos oss. Kanske kan de komma via bina. För bin har vi på passionsblomman och de tar sig flygturer.
    Kul att bönsyrsan trivs och stannar kvar. Och mat verkar dne ju också hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bonsai kan man göra av många växter, vissa lämpar sig bättre än andra. Det är väl egentligen tekniken, inte växtarten.

      Må fröna sprida sig! Eller så får du hjälpa till lite och klippa en stickling.

      Radera
  3. Härlig blomsterprakt hos dig ... och kul att bönsyrsan verkar trivas :)
    Bönsyrsor är spännande djur ... https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/den-fiskande-syrsan-varldens-forsta-bilder-pa-en-bonsyrsa-som-fiskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt! Intressant att den kan äta så stora fiskar som guppy.

      Radera
  4. Vad fint med alla blomster! Och bönsyrsan är ju himla kul den med :-)

    Regn har vi inte heller sett mycket av nu under sommaren, men nån skur har det nog kommit om jag inte minns fel :-)

    Ha en finfin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med bönsyrsan! Intressant kryp.

      Haha, den utlovade skuren i dag kunde jag räkna dropparna på. 17 stycken ungefär.

      Radera
  5. Korallbusken har jag aldrig sett, jättefin! Sen läste jag trumpe-tranka och undrade en hundradels sekund vad i h-e ... Ikea-katalogen är alltid kul och den där syrsan vet verkligen hur man anpassar sig tillomgivningen för att inte synas .... BRa lördagsgodis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS apropå vädret - vår lördag bjöd på verkligt ösregn och en hagelskur minsann!

      Radera
    2. Trumpe-tranka, haha! Förstå hur svårt det måste vara att lära sig läsa svenska ibland!

      Här kom det ungefär 17 droppar av det där utlovade regnet.

      Radera
  6. Bönsyrsor - är det inte de manliga varianterna som får huvudet avslitet av sin partner när "the deed is done"? ;)
    Vackra blommor. När jag ser vackra blommor så är de just det. Namn? Nej, de kommer jag aldrig ihåg :) Fascineras av alla som kan sådant - utan att känna at jag själv borde ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, hanarna närmar sig honorna med stooooor tillförsikt! Därför är hanarna mindre och kvickare medan kvinnorna är större och starkare.

      Man har väl lättare för att se och veta vad som intresserar en. För mig är ett flygplan ett flygplan medan mannen min vet på en gång vad det är för modell som flyger förbi. Han kan tycka en blomma är vacker men har ingen aning om det är en ros eller blåklocka. Nästan, i alla fall, han vet hur en ros normalt ser ut.

      Radera