söndag 15 september 2019

Skyltsöndag nr 123: La vuelta al cole

Så här års varje år är det stor skyltning över allt i och från mängder med butiker: La vuelta al cole, att det är dags att gå tillbaka till skolan! För i morgon, 16 september, börjar det nya läsåret 2019/2020 i Andalusiens skolor.

Jag tänkte därför bombardera er med vad vi bombarderats med den senaste månaden.


Sportartikelkedjan Decathlon ser fram emot att alla barnen ska få två timmars idrottslektioner per vecka i skolan. Bra idrottsartiklar behövs på både kroppen och fötterna eftersom barnen går i sin idrottsmundering hela dagen, tid till att duscha och byta om finns inte.

Dessutom så startar ju i oktober alla idrottsaktiviteter i kommunen, ännu mer idrottsprylar behövs! Men av någon anledning så har tydligen judon redan börjat. Sonen har inte närvarat dock, han ska dra igång med judoandet (judoerandet? judoningen?) nästa vecka, tror jag. Dräkten hänger i skrivande stund på tork men jag måste kolla om den fortfarande passar eller om byxorna räcker honom till knäna och ärmarna till armbågarna vid det här laget.


Lidl vill sälja kläder att ha på sig i skolan, de hade även ett ställ med pennor och suddgummi som man som elev ju behöver på lektionerna. Som lärare också, förresten.

Apropå pennor, i Spanien använder de mest bläckpennor vilket jag fortfarande tycker är helmysko. Sonen är ju van vid blyerts men tvingades till att använda bläck. Han insåg ju själv det dumma med att använda bläckpenna i till exempel matte så läraren slutade till slut tjata på honom. Förstå hur kladdigt det blir när man räknar fel!


Goldcar vill väl gärna att man ska komma hem från semestern med bilen. Eller vill de att man ska hyra för att köra till skolan? Jag fattar faktiskt inte riktigt varför ett biluthyrningsföretag har hoppat på detta med skolstart.

Till sonens stora suck och stön kommer jag vara hårdare med att använda fötterna, vi var alltför slappa förra läsåret och det kan jag säga märks i kroppen.


Hemelektronikkedjan Worten hoppas nog att alla föräldrar köper en ny dator och mobiltelefon till sina små skolbarn! Säkert hoppas barnen det med.

Själv önskar jag att de kontaktade skolorna istället så att det finns bra datorer där. Man kan ju alltid hoppas att något skett under sommaren i sonens skola för förra året var inte kul vad gäller den biten. Sonen kom hem sur flera gånger då 45 minuter av lektionen ägnades åt att bara få igång datorn. Det innebar att han fick sätta sig med arbetet hemma i stället!


Etikettföretaget Stikets tycker det är superbra att markera allt man äger med barnets namn, kanske till och med sätta en rem runt barnets handled så inte det också försvinner till någon annan eller hamnar i upphittat-bingen.


Jätten Amazon är så klart inte sämre på att locka med erbjudanden! Här kan man hitta allt barnet behöver (eller inte): pennor, skolböcker, datorer, skoluniform, ryggsäckar, musikinstrument för tillvalsämnet ...

Just ja, det påminner mig om att jag inte skrivit om sommarens matriculación, inskrivning, och vilka ämnen man hade att välja på.


Om man har gått med i TravelClub så kan man tjäna lite poäng på en del av internetinköpen av skolprylar (och annat) och de poängen kan man sedan byta in mot andra roliga saker. Jag skulle till exempel kunna byta in mina poäng mot en ny citruspress, min nuvarande börjar bli lite skröplig efter idogt användande.


Stormarknadskedjan Carrefour lockar också med nya datorer till barnen ...


... samt att man där även kan köpa uniform till de barn som går i de skolor som har den policyn. Både privata och publika skolor i Spanien kan ha det. I sonens skola är det vanliga kläder som gäller med en policy om vad som är OK eller inte. Som vanligt är det många tjejer som borde läsa igenom den lite extra eller så borde föräldrarna ha lite mer koll på sina döttrars val av kläder. Jag minns att förre rektorn i Svenska skolan i Fuengirola skickade hem (minst) en tjej för hon visade för mycket både fram och bak.


Carrefour säljer gärna sudd, pennor och papper också. Det brukar nog vi köpa där. Eller på kinabutiken för de har lite roligare saker och dessutom det som sonen föredrar.


Nestlé tycker att det ska bli bra att komma tillbaka till rutinerna utan någon stress och har förslag på middagar och mellanmål, deras Menu planner med recept och allt. Kanske man skulle ta sig en titt på, i alla fall för att få lite inspiration. Gu så trist det är med denna dagliga "konversation":
- Va ska vi äta till midda?
- Vet inte.
 

Om inspirationen i alla fall inte infinner sig eller man inte orkar tillaga maten så kan man alltid beställa hem! Det tycker de på Just Eat som vi brukar använda när vi köper hem pizza ibland.

Suck, i kväll är det dags att ställa väckarklockan på ringning. Nu gick ju den visserligen sönder så det får väl bli mobilens funktion tills jag hittar en jag vill ha.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

8 kommentarer:

  1. Herregud! Alltså här är det ju också lite hysteriskt (med betoning på lite) inför skolstarten, men nästan uteslutande hos sportaffärer och Akademibokhandeln, men ni översvämmas ju av erbjudanden. Så himla tröttsamt kan jag tycka. Här är det nästan värre inför loven.
    Goldcars reklam förstår jag inte heller riktigt. Kanske är skolstarten en "förevändning" och reklamen riktar sig till folk/turister som INTE har barn som ska tillbaks till skolan. Högsäsongen är ju över för biluthyrarna så 20 procents rabatt attraherar kanske pensionärerna. Googlade, vilket du troligen också gjorde, men hittade ingen "förklaring".
    Nu hoppas jag att judodräkten fortfarande passar sonen. Tror det får bli judoandet. Ordet för flest träffar;-)

    Tusen tack för en visserligen tröttsam men ändå mycket rolig skyltning. Alltid skoj att se hur olika ämnen "tacklas" i andra länder. Stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan man hitta en vinkling så utnyttjar man tydligen den.
      Haha, du kollade upp det där med judo? Det gjorde inte jag!

      Så länge som det inte är jag som är tröttsam så är jag nöjd! :D

      Radera
  2. Önskar er alla lycka till med skolstarten! Och här satsas det! Rejält! Märkligt att eleverna inte byter om till idrotten och duschar. Vem vill ha det så? Vet att USA har liknande. Men extremt snuskigt. Och vilken lukt::::Men givetvis inget ni som familj kan påverka.
    Men mördande reklam kan påverka och få butikerna att öka försäljningen. Antar att det är tanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi fattar inte heller. Om de ändå kunde byta tröja eller så men nej ... Jag vet hur svettig sonen har varit när han haft det näst sista timmen på dagen och jag plockat upp honom i bilen, dyblöt. I dag har han fått schemat och första lektionen i morgon är idrott. Hela dagen i svettiga kläder, alltså.

      Radera
  3. Jösses vilken reklambombning! Du köpte väl nåt på varje ställe? ;-)

    Decathlon gillar jag. Har köpt många grejer där, bland annat ett myggnät att ha för fejan när vi besökte Grönland. Inte en mygga såg vi... Det gjorde inget att näten inte kom till användning, dom var billiga (3 euro eller nåt) och vem vet? Kanske hamnar vi i Norrland nån gång i framtiden? :-D

    Lycka till med skolstarten och det där judonerandet också :-) (Rödkrull... Mycket överraskande).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst! Alla ska premieras! :)

      Vi köper också mycket på Decathlon, de har ju vanliga kläder också. Och badkläder! Gillar att man kan köpa bikini i "bitar".

      Du får väl använda näten över maten mot flugor eller så!

      Radera
  4. Verkligen en riktig skyltparad! Lycka till med skolstart och nystart på judon!
    Snyggt jobbat!

    SvaraRadera