måndag 9 september 2019

Vad har jag fotat?

Jag kämpar vidare med att tömma lite på min OneDrive och rensa bort en massa foton. Samtidigt som det är attans långtråkigt så är det lite roligt också för man blir ju påmind om händelser under åren och annat man fotat.

Men så kom jag till detta fotot:


Vad i hela friden har jag fotat? Jag gillar det färgglada på det jag ser men vad är det jag ser?


Om jag vänder det 90 grader? Nä ... Jag ser ju att det är något slags kakel och att det speglar sig i ... vad? Är det dörrar? Luckor? Speglar? Lite mörkt är det också. Mysko.


Om jag vänder det helt då? Och vad är det där svarta krumeluret för något?


Om jag vänder det helt upp och ned i förhållande till första bilden? Näe. Helt nollställd.

Jag tryckte på det lilla i:et på OneDrive för att få mer information, se om det fanns några koordinater. Nix, hade inte det inställt på min gamla mobilkamera, tydligen. Däremot kunde jag se att fotot togs den 20 juni 2016 vid 11 på förmiddagen. Vad gjorde jag då?

Det är i dessa lägen det är så suveränt med min dagbok där jag skriver några rader varje dag. Där kunde jag se att sonen och jag varit uppe i Benalmádena Pueblo, på trafikkontoret om bilskatten.

Och jamen, ja! Nu vet jag! Det är taket inne där i korridoren när vi väntade på vår tur vid en av alla de där byråkratiska turerna vi hade.

Vilken tur att jag kom på det, jag hade blivit knasig på det annars!


Så hur går det med rensandet av alla foton då? Jo, det går framåt! Har rensat bort ytterligare några GB så jag är nere strax under 23 GB. Har bara 18 månaders fotografier kvar att gå igenom. Därefter är det dags att röja på Google-kontot också ...

10 kommentarer:

  1. Haha! Visst är det bra med bloggen (eller nån annan variant av dagbok) när man blir konfunderad. För min del är faktiskt oftast det stora bildarkivet som ger bäst hjälp. Anders mappsystem ger oftast lösningen snabbast :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt ska ju vara bra, bara det funkar för en! Ska bli intressant att se om jag hittar fler frågetecken.

      Radera
  2. Otroligt läckra bilder! Hoppas du sparade dom, de är ju riktigt surrealistiska. Å vilket fint och färgglatt Trafikkontor Benalmádena Pueblo har. Japp, det har sina fördelar att skriva dagbok eller blogg.
    Lycka till med rensningen. Är impad över ditt tålamod. När jag tänker på våra nästan 50 000 bilder i olika mappar ger jag upp innan jag ens har börjat;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bilderna i bloggen sparar jag, man vet aldrig.

      Vet just inte om det är tålamod eller envishet, kanske en blandning ...

      Radera
  3. Då har du lite att syssla med. Bilden är rolig och fin men jag kan tänka mig att du fick fundera vad det var och var den var tagen. Förstår att du har ett digert jobb framför dig men kul också att se vad du sparat. Lycka till!
    Jag rensar bilder varje vecka, både på mobilen och de jag lagt in på datorn från kamerorna. På hårddiskar har jag fler kvar men innan de ens hamnar där så är de noga genomgångna.Jag frågar mig alltid varför jag vill spara en bild och då försvinner per automatik en hel del. Av 100 bilder tagna så sparar jag kanske 20. Jag har ju molnet också som "back up" och bilderna där rensas ju ut när jag tar bort dem från mobilen eller datorn. Sen finns bilderna sorterade i mappar men de blir ju många.
    Kul att se om du hittar fler frågetecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är digert jobb men det ger ju lite lön för mödan på så sätt att jag slipper betala en massa extra! Och betala extra för suddiga och misslyckade bilder och även dubbletter? Nä, det är bara dumt.

      Vad duktig du är som rensar så ofta! Jag har väl tänkt att jag ska rensa i alla fall en gång i månaden sedan. Vi får väl se hur det går med den planen.

      Radera
  4. Man borde verkligen rensa oftare, både här och där. Det är lätt att bara slentrianmässigt spara. Jag försöker tänka till när jag sparar, det blir många bilder som känns meningslösa redan en stund efter fotandet.
    Lycka till med rensningsarbetet, säkert hittar du nåt nytt mysterium.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grejen är ju att de hoppar ju automatiskt från kameran till OneDrive/Google Foto och så blir det liggandes och bara snor utrymme trots att de är suddiga och värdelösa.

      Radera
  5. Bra att du ändå kommit så långt att du börjat och kommit en bit på väg! Det är mer än jag gjort ... men jag borde!
    Bra med bildmappar och bloggar - det man inte har där är nog inte värt att kommas ihåg :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ha saker kvar i skallen också. Fast jag önskar jag kunde plocka ur en del saker och lägga det i en mapp så man slapp ha det där skramlandes i bakhuvudet.

      Radera