lördag 14 september 2019

Lördagsgodis 2019 vecka 37

I dag bjuder jag på en riktig blandning med godisbitar! Det blev en hel del också ...


Godisbit nr 1
Riktiga jordgubbar! Vi var på Carrefour i El Higuerón och mannen min pekade:
- Titta! Det där ser ju ut som riktiga jordgubbar!
Jag tittade på etiketten och jo, det stod fresa, inte fresón. Inte för att det är någon garanti för jag har sett det stå fresa på etiketten eller skylten när det definitivt inte varit det i asken.

Vi köpte en ask och visst var det jordgubbar som de man äter i Sverige! Lite stötta här och där, de är ju känsligare än fresón, men de var riktigt goda! Attans, skulle ha sparat några fröer!


Godisbit nr 2
Reparatörer som håller tider! I veckan har vi haft två reparatörer här. Ett av handfaten läckte ju och det är numer reparerat. Då kan jag ta bort det lilla bandet jag hade knutit kring kranhandtaget - vad heter det egentligen? - för att komma ihåg att inte dra på vattnet i fullt ös för då skulle vi få ösa för fult från golvet.

Temperaturen nere i vänstra hörnet är från sensorn som står i kylskåpet.

Den andra reparatören kom också i tid för att laga kylskåpet som ju inte håller temperaturen. Eller jo, det gör den men fel temperatur. Den tycker att en 9-10 grader är lämpligt, det tycker inte vi eller maten. Reparatören bytte någon elektrisk mojäng men tyvärr avhjälpte det inte felet utan det kvarstår så han ska kontakta tillverkaren för råd.

En godisbit är också hans kollega på kontoret. Hon ringde någon dag innan för att kolla om vi var hemma och pratade så himla fort och mycket.
- ¡Por favor, más despacio! bad jag henne.
Och det gjorde hon! Hon pratade långsammare och dessutom så plockade hon bort en massa "onödiga" ord och då blev det liksom lite enklare att fatta. Ni förstår inte hur fort de pratar och hur många ord de använder här i Andalusien! Värst är det just att hänga med i telefon.

Godisbit nr 3
Sol efter regn! I natt mellan klockan 4 och 5 kom det 43,5 mm regn (Se grafen på fotot från väderstationen!). Det var ett riktigt oväder på alla sätt och vis och mannen min stod i vardagsrummet och filmade hur regnet piskade ... (filmen är 30 sek)


... och hur blixtarna avlöste varandra (filmen är 19 sek):


Jag och sonen stod också och tittade en stund, det var ett sådant liv så det gick inte att sova.
- Titta! Där är Tramse! sa sonen och pekade på en mörk skugga som sprang utmed husväggen och ut på gräsmattan när regnet tog en kort paus.
- Undrar var han har hållit hus nu under ovädret ...

Svaret fick jag senare på morgonen när jag gick upp:

Vilken vildkatt, va!

Han hade det riktigt skönt där på solsängen som jag tillsammans med andra saker hade slängt in under taket vid tvättstugan. Han såg attans nöjd ut med livet.

Bönsyrsan satt kvar i rosenbusken och såg rätt nöjd ut den med, förresten.


Godisbit nr 4
Liten och behändig kundvagn! Titta så söt den är! Carrefour-butiken nära oss har nyligen bytt ut sina "släpkorgar" mot dessa små och mycket behändiga kundvagnar upptäckte jag i dag. Jag gillar särskilt den snitsiga lösningen på underredet. Extra godisbit är att man inte behöver krångla med mynt och kedjor som ska hakas i.

De hade dessa i matbutiken hos mannen mins moster i Serbien också, kom jag just ihåg!


Godisbit nr 5
Den lilla kattflickan är tillbaka! Vi har inte sett henne sedan i våras eller om det var i början av sommaren. Länge sedan är det i alla fall. Vi trodde att hon nog inte fanns mer men i går satt hon plötsligt utanför köksdörren. Lika smal och nätt som vanligt men hon ser fin ut i den vita pälsen. Jag ger henne inte mat på samma sätt som jag ger Tramse men hon kan vara med och "sno" ifrån honom ibland. Hon är väldigt söt.

Godisbit nr 6
Bra pizzeria!
- Hola Emma! Vi har flyttat men nu har vi öppnat igen! meddelade den trevliga kvinnan på pizzerian vi brukar beställa ifrån.

Puh! Vi var lite oroliga där för när vi senast beställde fanns de inte med i listan på Just Eat som vi använder oss av och vi tvingades ta en annan pizzeria. Den pizzerian kommer vi inte att beställa från igen.

Så japp, i kväll beställer vi hem pizza från La Madunina! Bara just därför att hon var så trevlig och ringde!

6 kommentarer:

  1. Det var då en extremt välfylld godisskål!
    Inte att jag direkt förstod skillnaden mellan freso och fresón, speciellt inte efter jag klickade på länken, men ändå;-)

    Så himla innovativt av dig att knyta ett litet band runt kranhandtaget som påminnelse att det kan bli översvämning. Du är himla kreativ måste jag säga. Bra med att problemet är löst nu.

    Ja, jag såg på tv hur ovädret härjat främst i de östra delarna av Spanien (Costa Blanca), bland annat i Alicante som drabbats av en tornado. Även Benidorm har drabbats hårt läste jag. Grannarna är där just nu. Tur att lägenheten ligger på sjätte våningen... Men du har nog rätt, det är spännande att se oväder som på dina filmsnuttar. Det är liksom nåt speciellt med dom.

    Tramse en vildkatt - hahaha:-) Å den lilla kattflickan ser ut som en gipsfigur. Har en känsla av att Tramse har spridit ryktet att ni är världens bästa kattrestaurang och -hotell;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev lite mycket ...

      Jag lovar, ser du en fresa och en fresón inttill varandra så ser du skillnaden, än mer om du stoppar dem i munnen.

      Folk brukar ju knyta ett band runt ett finger (i alla fall i Kalle Anka) eller sätta en gummisnodd runt handleden för att komma ihåg saker. Kändes vettigare att sätta det där det gällde.

      Tramse är ju knäpp som sprider sådana rykten! Då får han inte ha det i fred. Kanske de har sett hur välmående han är och smugit efter?

      Radera
  2. Många godisbitar att glädjas åt. Verkligen en välfylld och god påse på alla sätt och vis. Kul med jordgubbar för de spanska hos oss i Torrevieja bruka ta slut för säsongen till midsommar. Men kanske kommer dessa från Kanarieöarna.
    Oj, vilket oväder ni också fick. Vet att stora delar av Spaniens östkust drabbats men just Torrevieja stad har klarat sig hyfsat har jag förstått-
    Och Tramse vet hur han ska ta del av det som passar honom bra.En klok katt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordgubbarna kom ifrån Portugal och som du säger, de brukar ta slut innan midsommar, tyvärr. Minns att jag hade svårt att hitta till tårtan något år.

      Ja, det var ett riktigt ruskväder men som tur är verkar det inte hänt så mycket, inte som det gjorde inåt landet för tre dagar sedan där fem omkom.

      Radera
  3. Så mycket godis! Gladast blev jag nog av att se Tramse med flickvän :-)
    Men jösses vilket oväder det har varit i delar av Spanien! Torrevieja klarade sig hyfsat bra ändå, i alla fall dom centrala delarna av stan. Moder natur kan verkligen ryta till ordentligt emellanåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja de är så söta. Men jag undrar om det inte är en halvsyrra eller systerdotter eller något ditåt. Hoppas de håller koll på sådant.

      Ja, man ska ha respekt för Moder natur!

      Radera