söndag 22 september 2019

Skyltsöndag nr 124: Fotbollsplan

Jag skrev för drygt tre år sedan om parken som ligger väldigt nära där vi bor. Den är fortfarande lika fin och sköts riktigt bra. Så när jag visade er den hade precis fått sig en uppfräschning också. Så här såg till exempel fotbollsplanen ut då:


Snyggt och färgglatt. Innan var det bara en grön betongvägg som var fullständigt nedkladdad så det var en klar förbättring.


Läktaren i betong blev också uppfräschad i glada färger.


Sedan kom någon på att de skulle göra något roligare av de släta väggarna och satte i respektive övre hörn ett litet handavtryck ...


.... vilket inbjöd till annat så som det brukar vara. Snart var det fullt kladdkrig igen.

En riktig skylt fick jag med också, det är ju Skyltsöndag, trots allt!


Det blev småningom dags för uppdatering igen av väggen. Den färgglada läktaren hade klarat sig ganska bra hittills men muren målades om. Jag vet inte riktigt om de hade tänkt att det bara skulle vara vitt, orange och grått men så blev det i alla fall inte.


Tycker den är riktigt cool! Måste varit två olika konstnärer, de är så olika. Antar att det är deras tags på respektive sida.

Någon har så klart varit där och kladdat lite extra och det har nog gjorts ett försök att tvättas bort. Hade nog varit enklare med lite vit målarfärg.


Ett tag efteråt fick läktaren sig också en uppfräschning. Står man och tittar från sidan är det inte lätt att se vad det föreställer ...


... men kliver man in på fotbollsplan så ser man det! Solidaritet och jämlikhet ...


... och respekt för djuren! Det var väl fint.

Undrar hur länge det håller den här gången.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

10 kommentarer:

  1. Efter de första tre bilderna tänkte jag "så bra, väggarna har till och med klarat sig från klotter". Ja, så blev det ju som det blev, men kommunen verkar ändå håller efter. Väggmålningarna är riktigt fina, och idén med läktaren är kreativ och väldigt snygg. Solidaritet och respekt är ledorden på skyltar vid stora internationella arenor, så att en liten fotbollsklubb har anammat dom är helt suverän tycker jag.
    Tusen tack för en färgglad Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör i alla fall försök att hålla det fint! Seedan kanske det är bra med förnyelse ibland också.

      Radera
  2. Man kan väl se på de där murarna som skyltar också? Levande skyltar i förändring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, och en "riktig2 skylt hade jag ju faktiskt med också!

      Radera
  3. Kul och färgglad skyltning! Ofta blir det ju så här med lite "fria ytor". Man målar lite som man vill och känner för. Men jag tycker att resultatet blivit riktigt bra. Färgglatt och piggar upp. Jag har också tankarna som BP vad gäller just fotboll; jämlikhet och respekt. Viktigt! Och det budskapet skulle överlag kunna utvecklas inom fotbollen. Ja,inom många områden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgglatt är det verkligen.
      Jämlikhet och respekt hoppas jag är normen i alla lägen!

      Radera
  4. Inte alla har samma gräns för vad som är konst o ch vad som är klotter? :)

    Sv: Jag gillar det du skriver - men i min text menar jag inte att folk jämför, direkt. Det handlar om att det finns ett kroppsideal och skam den som inte lever upp till det. För smal kan man, enligt idealet nästan inte bli (nästan) - men tjock, DET är, enligt normen/idealbilden/fördomarna en människa som är lat, osmart och/eller dum i huvudet (som inte förstår bättre/servad den "gör med sig själv", inte tänker på "barnen" osv osv) OCH så som det ser ut nu är det tydligen helt ok för den "rättfärdige" "normalviktige" att påpeka detta för den överviktige. Och DET är inte ok!
    Att jämföra saker/länder/ maträtter är INTE samma sak som att jämföra kroppar - oavsett. I kroppar ligger det mycket komplex och känslor. Någon kommer alltid till korta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog så. Dessutom så tror vissa att de är attans duktiga med sprayburken men vi andra tycker annorlunda.

      Det andra svarar jag på hos dig.

      Radera
  5. Läckert gjort det där som man inte kan se om man inte står på rätt plats. Fast himla synd att klottrare ska vara där och sabba. Precis som man ska respektera djuren så ska man respektera andras vackra verk. Punkt.

    SvaraRadera