torsdag 19 september 2019

Serbien 2019 - Flygresan

I början av sommaren väntade vi på att vi skulle få det där papperet stämplat av Notarius Publicus i Sverige så att vi sedan kunde boka resan till Serbien för resten av byråkratin kring svärmors bortgång. (Kan tillägga att det där papperet aldrig behövdes, det var ingen som tittade på det!) Samma dag som papperet kom bokade vi flyg på Lufthansas hemsida.


Några veckor senare, den 24 juli, plockade Fru Cuba upp oss och körde till flygplatsen efter en snabb genomgång av hus och överlämnande av nycklar. Hon skulle hålla koll här hemma.


Resan från Malaga till Zürich, ca 2 timmar och 40 minuter) åkte vi med Swiss och det var en behaglig upplevelse.


Vi fick valfri dricka samt en pizzabulle som jag tyckte var god men herrarna var lite mer kräsna. Däremot var herrarna mer än nöjda med den schweiziska chokladen som serverades från en korg personalen bar fram. 

Konstverk på Zürich Flygplats.

Vi hade inte så mycket väntetid i Zürich men vi hann med en fika på den fina flygplatsen. Ska jag gnälla på något så var det hur flygplatsen hade arrangerat åtkomsten till deras internet. Man skulle leta upp en "WiFi station", en maskin där man skannade boardingkorten och då spottade maskinen ut en kod man skulle mata in i mobilen, en per person. (Hade det inte varit för alla inblandande att knappa in boardingnumret?) Vi ägnade alldeles för lång tid åt att leta upp denna station. Men vi behövde i alla fall inte stressa trots de knappa två timmarnas väntan mellan flygen.


Nästa etapp var mellan Zürich och Belgrad och den skulle ta 1 timme och 45 minuter med Swiss,


Vi var lite sena i väg men inte så farligt. Här fick vi en smörgås till drycken samt ytterligare en chokladbit. Allt gick smidigt, personalen var trevlig och väskorna kom fram som de skulle.

🚀

Tio dagar senare skulle vi ju hem också.


Då flög vi med Lufthansa via München. Den första etappen skulle ta 1 timme och 30 minuter med start 6.30 så vi gick upp tidigt, vid 3-tiden på morgonen. Jag hade väl blundat en stund men sovit? Nej.

Vi flög en Airbus 320 ...
Mannen min informerade personalen om detta,
det är faktiskt ett ganska allvarligt slarv om något skulle hända.

Vi kom ganska sent i väg och det började ju "bra" ... Det blev snart kvavt i planet då de kunde inte sätta på luftinströmningen förrän planet lyfte för det var fel på den motor som används på marken. I ryggstödet framför mig satt det säkerhetsinstruktioner för en annan flygplansmodell. Kändes ju ... tryggt ...

Vi serverades en rischoklad samt valfri dryck. Godis så tidigt på morgonen? Nej, tack. Min rischoklad ligger ännu i kylskåpet, kom jag just på. Ja, om inte sonen har upptäckt det ...

Den korta resan gick dock bra och vi landade i München och fick åka transferbuss, motorn var ju trasig. Vi skulle ha gott om tid på oss, dryga 3,5 timmar, och vårt gatenummer hade ännu inte ploppat upp på informationstavlan. Medan vi letade efter ett ställe att äta lite frukost hittade jag någons ID-kort på golvet. Vi försökte lämna in det i närmsta butik men åh nej, det måste lämnas till flygplatsinformationen! Så vi började röra oss i den riktning som hon pekat åt. Efter en låååång promenad gav vi upp, det var fasen inte vår sak att ta hand om det så vi vände oss till Lufthansas Service Center som vi just då passerade. Men nej, de ville inte heller ta emot det, meddelade den otrevliga lilla Lufthansa-kvinnan bakom sin pulpet. Då härsknade mannen min till, han la kortet på pulpeten och sa till henne att det är deras ansvar, inte vårt och så gick vi därifrån. Service? Den lektionen hade den lilla kvinnan missat under sin utbildning.

Vi kopplade upp oss mot flygplatsens WiFi (enklare än Zürich), kollade e-mail och meddelanden allt medan vi köpte en trist och flygplatsdyr frukost som drog ut på tiden, det var många som skulle ha samtidigt.

Efter avklarad frukost började vi orientera oss på flygplatsen för nu hade det äntligen kommit upp ett gatenummer: G11. Vi började röra oss i den riktningen. Väl framme vid gaten plingade det till i min mobil. Jag hade fått ett e-mail från Lufthansa om att gaten hade ändrats till H12, en helt annan våning av flygplatsen. Jaha, OK. För att bekräfta letade vi upp infotavlan med alla flighter. Där stod det G11. Förvirrade gick vi tillbaka till (kärringen vid) Lufthansa Service Center. Hon viftade surt på sin skärm och sa att det som stod där var korrekt. Jamen vad F-N stod det på hennes skärm? Kan säga att nu började jag vara rätt trött, förvirrad och allmänt grinig. H12 stod det hos henne. Vi skulle alltså till H12.

Så det var bara att traska vidare, visa upp passen för femte gången och stressa oss fram på rullbanden mot H12.

Just ja, passen! När vi skulle visa passen (vilket vi redan gjort när vi kom till München) så kunde det göras i en automat. Jag gick först, man skannar passet och sedan läses man själv av och porten öppnas. Sedan var det sonen. Porten öppnades inte.
- Sir, you have to move! hör jag en sur polisgubbe säga till mig ifrån sitt bås bakom mig.
- Jamen det är min son som sitter fast där, jag går ingenstans förrän han är igenom. (Och vaddå SIR?)
- Det här är inget väntsal!
- Fattar jag väl men min son står där! Fast!
- Hur gammal är han? Han får gå genom de vanliga köerna. (De mycket långa köerna, vi hade inte tid med dem!)
- Nej, han ska igenom här nu, han är 14.
- ...mutter-mutter ...
Och så tryckte han väl på någon knapp så porten öppnades för sonen och han kunde gå igenom, tätt följd av mannen min.

Det där gjorde ju mitt humör "bättre", kan man säga ...

Väl framme vid gate H12 fattade vi ingenting för de andra passagerarna pratade om Boston och någon annan stad i helt fel världsdel. Gate H12 var definitivt inte korrekt, vilket damen som kollade boardingkort informerade oss.

Fram med mobilen och jamen se där, den excellenta internetuppkopplingen hade avbrutits och när jag fick igång den så kom det ett nytt e-mail om att de ändrat tillbaka till G11. Så det var bara att rusa tillbaka, slänga upp passen igen (ingen automat denna gång och det var som tur var knappt några köer åt tillbakahållet) och rusa tillbaka till G11 där de redan hade börjat kliva ombord.

Kan säga att vi var inte de enda som rusat som sura, stressade och yra höns.


Nåväl, vi kom till slut in på planet och intog våra platser. Vi fick vänta nästan 30 minuter för vår slot hade missats eller hur det nu var. Jag slumrade lite till och från, åt den inte så mumsiga mackan (som mina herrar ratade), slumrade lite till.

Listen ...

Som pricken över i:et så kom piloten in lite för fort vid landning så jisses så det skakade i hela planet när han skulle sakta farten. Det skakade så att lister i planets interiör föll ned, en föll på sonens huvud!

... som borde sitta där.
Kvinnan bredvid mig jobbade på Lufthansa
och hon tryckte dit den igen och meddelade flygpersonalen.
Hade hon inte gjort det hade jag skällt på personalen.

Kändes ... tryggt ... Tur att detta hände när vi landade vid Málaga och vi var hemma. Det hade känts väldigt olustigt att kliva på nästa plan efter detta.

Men till slut fick vi kliva ur planet, våra väskor kom som de skulle (på rullbandet för det som kom utanför EU) och Fru Cuba stod och väntade på oss.

Kan säga att då var det skönt att komma hem och kasta sig i poolen!

11 kommentarer:

  1. Swissair har jag flugit en hel del med både inom Europa och ASien ooch tycker alltid de varit väldigt bra. lufthansa har jag bara erfarenhet av inom Europa och då har det varit ok. Inte bättre eller sämre än andra. Men det varierar säkert. Kan förstå er frustration i Münchne med ändring av gate. Det är ju en jättestor flygplats. Var där förra veckan när jag varit i Salzburg och skulle hem. Träffade också på trist personal från Lufthansa. Griniga. Kanske ingår i utbildningen där att vara så. Jag brukar fördriva tiden på en flygplats i loungen. Alltså om det är mer än 90 minuter kvar till avgång. Lugn ohc ro, internet och mat och dryck som ingår. Men se i München tyckte inte de att jag med SAS biljett skulle få tillträde. Och ändå ingår SAS och LH i "Star Alliance". (I andra länder är detta inget problem alls. Har testat många)
    En del otur hade ni ju och kanske undviker ni LH nästa gång. Kändes ju inte direkt tryggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha ja, lounge ... Hade inte ens en aning om det. Såg att det fanns men fattade inte att vi kanske hade tillträde dit.

      Jag förstår att man blir trött på alla knäppa frågor men antingen byter man jobb eller så pratar man med cheferna och ser till att passen blir kortare, byta arbetsuppgifter. Eller så biter man ihop och klistrar på ett leende. För hon var direkt otrevlig, inte bara mot oss. Haha, tänk om det var samma!

      Radera
  2. Så olika resorna kan bli. Strular det så är det ofta rejält. Sur personal är det värsta som finns, de jobbar ju för att underlätta resandet.
    Också jag har blivit kallad sir några gånger, av män, har då svarat "ok madame". Inte populärt ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ska det krångla så är det liksom lika bra att ta i ... Sedan blir allt så klart mycket värre för man är trött.

      Haha! Härligt mothugg! Lite som jag säger ett spydigt "VARSÅGOD!!!" till den som jag håller upp dörren åt och som inte tackar för det.

      Radera
  3. Ja den hemresan, eller rättare sagt del 2 av den lär ni ju inte glömma i första taget. Det är med ordning och reda samt service-mindedness som tyskarna ju var kända för en gång i tiden verkar vara ett minne blott. Å just Lufthansa valdes ju i februari till "Airline of the year 2019" (https://atwonline.com/airlines/lufthansa-revealed-2019-atw-airline-year) - outch säger jag bara. Antar att ni inte håller med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den utmärkelsen steg över hennes huvud. Intressant också att Ditte hade samma erfarenhet av flygplatspersonalen.

      Radera
  4. Har ni helt missat "flygskammen" i Sverige?
    Ni måste ha en väldigt bra ursäkt för att välja flyg istället för tåg för att passera "godkänt" numer.

    Att som "Ditte" indirekt annonsera sin vana är ungefär som att skryta över hur många bildäck man bränt olagligt på en vändplats i skogen någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att jag inte ens bor i Sverige längre och är hopplös på att följa nyheter så nej, inget jag följt, jag har bara hört det nämnas.

      Och vidare, med tanke på att det var tre år sedan som vi senast flög, att vi tog tåget till Madrid, kör ca 400 mil bil om året, sparar vatten och el som galningar så har jag ABSOLUT INGET ATT SKÄMMAS FÖR! Att ta mig till Serbien för svärmors begravning på ett fungerande sätt är inget som jag tänker täcka två gånger på.

      Men jag kan nog tycka att du har det, att komma med en massa anklagelser och inte ens stå för det, bara skriva anonymt.

      Och vad i hela friden är det som säger att Sverige har rätt och har bäst värderingar i allt i hela världen? Svenskar - inklusive nyhetsmedia - är väldigt duktiga på att bara leva i sin egna lilla bubbla.

      Radera
  5. Som svar till Anonym. Vore trevligt med ett namn och stå för vem du är.Håller i övrigt helt med Emma. Och flysgskam - vad är det. Förstår inte ens begreppet. Varför ska vi ha det? Och jag tänker, liksom många med mig, fortsätta att flyga precis när och hur jag vill. Men jag kan välja att använda mig av de flygbolag som har ett miljötänk.
    Och välkommen ut med namn. Och hos mig har du inte vågat dig på att kommentera. (För där kan jag enkelt ta reda på vem du är och ha med det i ett blogginlägg och vad jag tycker om anonyma och fega kommentarer.)

    SvaraRadera
  6. Då är vi där igen med dessa fega anonyma kommentatorer. Emma, du behöver verkligen inte försvara dig, tvärtom! Å vi kan inte alla vara en Greta, som förresten står mig upp i halsen. Å allt det man nuförtiden ska skämmas för i lilla Sverige får mig snart att spy också.

    Carita, en bloggare från Finland som jag följer skrev det här inlägget för några dagar sedan. Hon är visserligen PK, vilket hon måste vara som journalist, men inlägget är klockrent:
    https://debutsky.wordpress.com/2019/09/16/skam-att-saga/

    SvaraRadera
  7. Men fy vilken hemskeupplevelse där på flygplatsen! Jag skulle ha gått upp i limningen, att bli förolämpad och negligerad är inte nåt jag gillar sådär jättemycket måste jag tillstå.
    Och fy vilken feg och dum kommentar från "Anonym". Visst har man rätt att tycka annorlunda, men då ska man också våga stå för vem man är.
    Flygskam är verkligen ett inne-begrepp nu. Om ett tag kommer det att vara nåt annat.
    Och du - "Anonym" - våga stå för vad du skriver!!! Annars kan du lika gärna knipa.

    SvaraRadera