tisdag 3 september 2019

Nytt spanskt körkort del 11 - Besöket på Jefatura nr 4

(Delarna kom lite i oordning, detta hände egentligen efter del 8. Men det gör inte så mycket.)

Upprörda stormade vi ut ifrån Jefatura Provincial de Tráfico i Málaga vid vårt tredje besök. Vilken gubbe ...!

På vägen hem så undrade vi vad han egentligen tänkte, vad ville han egentligen? Varför krävde han att få se NIE, det gröna kortet i original? Hade det inte räckt med körkortet i original eller framför allt det nationella ID-kortet? Det andra har ju en gång accepterats.

I alla fall, det första jag gjorde när vi kom hem var att boka en ny tid och det fick vi fort, på fredagen samma vecka (besök nummer tre var på tisdagen). Att få tider är inget problem, i alla fall.

På fredagen hade vi svårare att hitta parkeringsplats, klämdag och feriatider i Málaga. Men vi fick en liten bra promenad och så skulle vi då ankomstregistrera mannen min och maskinen ansåg att det fanns ingen tid registrerat på hans NIE. Va?!
- Prova med ditt! sa mannen min och se på f-n, det fungerade.

Jag har alltså bokat tid i hans namns och skrivit hans andra uppgifter förutom då NIE som var mitt. Så där satt vi och väntade på tiden, mannen min lite lätt upprörd över både situation och mig, skulle de acceptera detta eller skulle vi få boka en helt ny tid? Det är ju Spanien, man vet aldrig!

När det till slut plingade till och turnumret visade upp fick vi prata med en trevlig kvinna och ingen sa ett pip om NIE-fadäsen - varken vi eller hon - så det var tydligen inte så viktigt. Vi förklarade vårt ärende, att gubben vägrat ta emot fotot för att mannen min inte kunnat uppvisa NIE-kortet i original, endast den inplastade kopian. Kvinnan såg väldigt konfunderad ut och bad oss vänta.

Efter några minuter kom hon tillbaka med mannen mins mapp och skakade ur papperen. På det papper där fotot ska fästas, talongen, satt det ett foto på mannen min, det som gubben vägrat ta emot. Vi bara gapade. Hur hade det gått till? Ingen av oss hade sett att han tagit något av fotona (i kuvertet hade vi foton med och utan glasögon, med och utan bakgrund, olika storlekar ...).
- Så vad vill ni? undrade hon vänligt. Varför är ni här? Har ni fått något e-mail?
- Nej, stammade vi och fortsatte titta på det omöjliga fotot. Så vad händer nu?
- Nu får ni vänta på att det kommer ett e-mail, sa hon och dubbelkollade att all dokumentation var där, tryckte dit stämplar som saknades på kopiorna av körkort, NIE-kortet och ID-kortet. Då får ni ett nytt datum att komma hit och ta då med körkortet!
- Hur lång tid tar det här?
- Vi har miljontals ärenden! Just nu håller vi på och arbetar med ärenden från mars så det tar några månader till innan ditt är klart, sa hon till mannen min.

Har det inte kommit något e-mail i november innebär det att ingen av oss har "riktiga" körkort.

Jag tycker faktiskt att det här är katastrof! Inget kan vi göra annat än att vänta. Och vänta lite till. Är det här verkligen acceptabelt av en myndighet? Tänk om man arbetat som chaufför, suttit och åkt till Frankrike eller andra platser utanför Spaniens gränser. Då hade man blivit av med jobbet ...

🚗🚗🚗

Vill du läsa de andra delarna så har jag nu samlat dem på denna sidan om Nytt spanskt körkort.

8 kommentarer:

  1. Pust! Och stön! Man skulle ju tro att ni befann er i yttre rymden och inte inom ett tämligen civiliserat EU land. Kanske skulle man jobba för att det skulle vara lika enkelt att förnya ett körkort från ett annat land som det är i Sverige. Men kanske är Malagadistriktet speciellt. Vet ju många på Costa Blanca som bytt sitt körkort och där det gått smidigt.
    Men det är ju ingen tröst för er.
    Måtte vara ett rejält systemfel här.
    Kanske skulle någon "advokat" kunna få till det hela snabbare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känns det som att det är bara att vänta, tror inte att någon kan hjälpa det på traven. Ja, såvida man inte kontaktar tidningarna då ...

      Men som du är inne på, hur är det i de andra städerna? Hur är det där det inte bor så många britter? DGT skyller ju på Brexit. Om det nu är så att Malaga är översvämmat med miljontals ärenden som de inte hinner med, kan inte de andra jefaturorna hjälpa till?

      Radera
  2. Jösses... Man vet inte om man ska skratta eller gråta... Vilken osannolik röra! Ändå är jag inte helt förvånad. Hoppas det ordar sig!

    SvaraRadera
  3. Ursäkta, men jag reagerar som Ama, men jag skrattar. Ja, det är inget glatt skratt såklart utan ett glädjelöst skratt åt en situation som jag inte begriper - alls. Helt otroligt faktiskt och totalt obegripligt korkat.
    Tycker synd om din man och dig. Det verkar liksom inte spela någon roll vad ni gör, eller inte gör. Allt begravs ju i det spanska byråkratiska maskineriet ändå.

    Det lär nog bli några fortsättningar till, men ack så slitande och irriterade - milt sagt alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi fattar ingenting vi heller! Och som jag sa till mannen min, tänk om vi haft fasta anställningar båda två, behövt ta ledigt från jobb, arbeta in förlorad tid ... För absolut INGENTING!

      Nog för att jag förstod att det skulle bli en eller två delar. Men 11? Hittills ...

      Radera
  4. Himmel och pannkaka! Vilken röra ... och jag blir alldeles matt över vad ni får utstå! Antar att det nu bara är att vänta på att mailet kommer ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi visste ju om att den spanska byråkratin inte är kul. Men det här är ju inte bara byråkrati, det här är ju frågan om dumheter!

      Radera