fredag 11 mars 2016

En härlig dag

Jag fixade papperen till nästa paket som skulle skickas iväg idag.
- Ligger det inget postkontor i Arroyon? frågade mannen min och Google maps sa att jomen visst gör det det! Och på ett ställe där det finns en stor parkering inte så långt ifrån. Jättebra, för i pueblon är parkeringsplatser en bristvara, milt sagt.

Så jag satte mig i bilen, hämtade ut pengar (hade en 2 €, det går inte att vara kontantlös i Spanien) och körde till parkeringen där vid Tivolit.

Ojdå! Är det här marknaden hålls på fredagar? Här med! tänkte jag och tänkte på Ama de Casa och hennes fredagar.

Hela den stora parkeringen var knökfylld med försäljningsstånd, solen sken och det spelades trevlig musik över området i en behaglig ljudnivå. Så mysigt! Varför i hela friden har vi inte upptäckt detta tidigare?

Men jag hade inte tid att flanera där, jag skulle ju till posten! Och jag hittade den efter några minuters promenad. Det var en lite större post än den i Benalmádena Pueblo (som är yttepytte) och därmed mer folk. Det tog alltså lite tid, särskilt som jag fick en kassörska som höll på att läras upp. Men det har ju alla rätt till, inga problem.

På vägen tillbaka gick jag förbi en frisersalong, Carpe Diem. Skulle jag våga? Det är huuur länge sedan som helst som jag klippte mig och håret har börjat frasa sönder i topparna. Det började bli krisläge, helt enkelt. Och namnet var ju passande: fånga dagen.

Jag stack in huvudet, där satt en kvinna i stolen och blev lockad i håret av en annan kvinna. Den senare behövde inte lockas, hon var redan tvärlockig. Eftersom jag inte ville vänta så började jag backa ut igen men kvinnan i stolen hejdade mig. Så jag frågade om de hade tid för en klippning? Nu?
- Sí, sa kvinnan i stolen och fortsatte att bli lockad av den tvärlockiga kvinnan.

Så jag satte mig i soffan och tänkte att det här var ju lite lustigt. Hon i stolen jobbade uppenbarligen också här. Borde de inte avsluta det där och ta hand om kunden istället? Hur länge skulle jag vänta, tänkte de? Hur länge tänkte jag vänta, tänkte jag.

Några minuter fick jag vänta och sedan blev jag visad till schamponeringen, Tvärlock  tvättade mig grundligt två gånger (såååå smutsigt var väl inte håret ändå!) och sedan gjorde hon en välbehövlig inpackning. Under tiden satt jag och försökte förstå vad där stod på väggbonaderna. Hon i stolen visade sig ursprungligen vara italienska och hon hjälpte mig med de ord jag inte kunde. Vad mycket jag förstod, ändå!

Det var hon i stolen som sedan tog vid och klippte mig och fönade håret. Och jisses vad hon fönade och grejade! Har nog aldrig sett någon föna håret så grundligt. Och så fint det blev!!!

Jag satt där och njöt! Medan jag var där kom det även en annan kund som Tvärlock tog hand om och så kom det in en äldre man som nog var där rätt ofta, tror han tog hand om tvätten eller något. Han slog sig ned i den andra stolen och babblade, ringde några samtal, åt lite godis från skålen.

Det var så mysigt! Det var precis det här jag saknade i de andra salongerna jag varit på!

Mannen min tyckte jag är jättesnygg i håret! Jag håller med. Hoppas bara att det är lika fint när jag har tvättat ur stylingen, att det är bra klippt. Det brukar visa sig då.

Och idag har solen värmt hela dagen! Till och med när Naira, hon som vi hyr av, var här med en poolgubbe för att gå igenom poolproblemen. Nu ska det fixas!

Och så fick jag ett mail ifrån en vän som jag inte hört ifrån på jättelänge och jag blev så glad! Så otroligt glad!

Det har varit en riktigt bra dag idag!

Lycka
Arbeta som om du inte behöver pengar
älska som om du aldrig blivit sårad
och dansa som om ingen ser dig


Vänner är som stjärnor, du ser dem inte alltid
men du vet att de finns där.


Den sista behöver jag lite hjälp med, förstår orden men vet inte om det finns någon etablerad aforism som för de andra?

6 kommentarer:

  1. Frisyren blev ju helt kanoooooon! Vilken toppen dag du har haft som ama de casa om man säger så:-)

    Vad gäller marknader härkan jag berätta att vi alltid får datum fel i våra hjärnor maken och jag. Förra veckan trodde vi att "minimarknaden" i byn Finestrat var på lördag, så vi åkte dit på söndag. Idag trodde vi att det var lördag så vi möttes inte av en marknad, men väl av en stooooor skylt som förkunnade att marknaden är imorgon och på tisdagar. Ooooops. Vi är här för sjätte året i rad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, dessa marknader. De är roliga men rätt bökiga. Och folk vallfärdar till dem, de kom i dröser på gatorna.

      Radera
  2. Fina hustavlor ! Den tredje är för mig bäst, ungefär så:

    Var trogen ditt sanna inre !
    Följ vägen även när alla andra överger den !
    Gå vägen som leder till ditt Eget hjärta !

    Du lever ju i poeternas land, Juan de la Cruz, särskilt då. Där skulle man bo...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aforismer är så roligt. Och man lär sig alltid något nytt, alltid något litet ord.

      Tack för hjälpen.

      Radera
  3. Du blev ju hur snygg som helst i håret! :-)

    Haha! Ja, marknader är bäst när dom är på fredagar. I alla fall för mig - jag blir väldigt förvirrad annars... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En titt i bloggen säger att det är ett år sedan jag klippte mig. Det är väl så att man ska skämmas för det. Jaja, hon klippte nog en 7 cm också!

      Radera