tisdag 1 mars 2016

Vädret i februari 2016

Februari har varit en ganska skiftande månad, känns det som. Oj, så vi har frusit! Brasan har brunnit dagar i streck, varma filtar i soffan och sängen, handskar ute!

Men det har också varit stunder sittandes i en stol med ansiktet vänt mot solen, stunder med t-shirtväder.

Så att välja en symboliserande bild var inte lätt, det fick bli tre!

Febuari 2016
 1, 20° C, sol
 2, 19° C, sol
 3, 17° C, sol, lite moln
 4, 17° C, mulet och ruggigt
 5, 17° C, mulet
 6, 17° C, mulet
 7, 17° C, sol, blåsigt
 8, 17° C, sol, blåsigt
 9, 19° C, sol, blåsigt
10, 21° C, sol, några moln
11, 20° C, sol, regn på morgonen
12, 18° C, sol
13, 18° C, sol, några moln, lite blåsigt
14, 17° C, sol, regn samtidigt som solen sken, blåsigt
15, 15° C, sol, blåsigt och kallt
16, 14° C, sol, blåsigt, hagelskur, regn
17, 15° C, sol
18, 15° C, regn
19, 17° C, sol, regn
20, 16° C, sol
21, 17° C, sol, disigt pga sand fr Africa
22, 22° C, sol, disigt pga sand fr Africa
23, 22° C, sol, disigt pga sand fr Africa
24, 20° C, sol
25, 18° C, sol, blåsigt
26, 15° C, mulet, regn på em
27, 12° C, sol, skurar på kvällen (kallaste dagen hittills för oss)
28, 19° C, sol, mulet
29, 17° C, sol, blåsigt till och från

Månadens snittemperatur dagtid: 17,5° C

Vad gäller blåsigt: det blåser nästan alltid lite här på Solkusten. Har jag skrivit blåsigt så har
det verkligen blåst!

Och som tidigare, det här är helt hur jag har uppfattat det och vad vår väderstation här hemma har sagt till oss. Vädret i Málaga eller Marbella kan skilja sig åt en del mot hur vi har det här i Benalmádena.

Planen är att göra en sammanställning efter varje månads slut och det finns sedan januari 2015. Klicka på etikett Väder för att hitta de andra. Till sist, en titt på när solen gick upp och sedan ned den första dagen i månaden:

Amanecer - gryning
Salida del sol - soluppgång
Cenit - zenit
Puesta del sol - solnedgång
Anochecer - skymning

7 kommentarer:

  1. Här tycker jag (mellan tummen och pekfingret) att februari har varit varmare än vanligt. Åtminstone första halvan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog, några grader varmare ser det ut att ha varit om jag jämför med förra årets februari:
      http://solsomsol.blogspot.com.es/2016/01/vadret-februari-2015-sa-som-jag.html

      Och jag vet att vi frös rätt bra i radhuset, vi hade elementen på. Det har vi knappt behövt ha här, bara i sonens rum några nätter.

      Radera
  2. sv: Jag föll pladask för den fina röda canonkameran, men Anders kollade och den har lite för dåligt ljusvärde. Synd. För den var jättefin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amäh! Köp en röd ficklampa till den! :)

      Ibland kanske man ska vara tyst och inte blotta sin okunskap...

      Radera
    2. Dom två nya förslagen var också jättefina! Men det där med ljusvärdet... Jag vill gärna fota i mörker utan blixt :-)

      Radera
  3. I Jerez har det blåst och regnat till och från. Jag tycker nog att det har kommit mindre regn i år jämfört med förgående år.. Jag hoppas dock inte att regnet kommer i April. Ibland kan April vara en oberäknelig månad. Nu väntar vi vackert väder och varmare i Sevilla.
    Hasta luego, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att det regnat mindre än föregående år, mer har jag ju inte att jämföra med.

      Idag och igår har det ju varit varmt men blåsigt att det är helt makalöst!

      Radera