tisdag 22 mars 2016

Poolen - akt 3

Hur roligt är det med en bild på en rörfog? Inte alls, kan jag meddela.
Det är mycket roligare då med detta:
mina första små mogna tomater i trädgårdslandet!
Med fröer från tomaterna jag drog upp i växthuset i Sverige.
Ja, den där poolen...

När Juan och de andra var där och fixade sand och fogar så lät de poolpumpen vara på när de gick så efter ett tag gick jag in i pumphuset för att montera dit timern och stänga av pumpen. Det innebar att jag var därinne och hörde vad som hände.

Det pyste. Ifrån en av de "fixade" fogarna, den som var värst. Som jag påpekade att det rann ifrån.

Jag satte mig i bilen och hämtade sonen från skolan, hela tiden surt muttrande om den där förbannade poolen. Eller egentligen är det inte dess fel, den har inte fått ordentlig omvårdnad.

Fick till slut tag i poolföretaget och de skulle skicka ut Juan igen för att kolla. Och jo, han kom senare. Tittade, suckade, tittade i poolen och började prata om att tömma poolen ned till utkastarna eller vad det heter. Jetstrålsmunstycken, kanske? Då blev jag sur, han hade fyra dagar innan sagt till mig att fylla upp, nu skulle han tömma dubbelt så mycket! Tre gånger så mycket, till och med!

Tydligen började han tänka i lite andra banor för han ringde ett samtal och kom fram till att det fanns någon annan bit som kunde sättas dit men det kunde ta någon dag innan han fick tag i den, men han trodde han skulle komma tillbaka dagen efter.
- Hasta luego! sa han och gick.
- Luego! sa jag.

Någon dag har hittills blivit en vecka... Vattennivån sjunker som vanligt och jag drar ett streck varje dag. Företaget Jimenez lever tyvärr upp till sitt rykte, att de har svårt att hålla tider.

12 kommentarer:

  1. Se där, pooler skapar problem var än man bor.Liksom hantverkares svårigheter att passa tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du förvånad? :)

      Faktum är dock att vi har haft hantverkare här som har kommit på exakt utsatt tid, gärna 10 minuter innan till och med.

      Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att hålla tider, särskilt nä rman börjar mecka något gammalt och man ser när man lyfter på plankan att det var värre än man trott.

      Alla dagens kommunikationshjälpmedel till trots så verkar det nästan ha blivit ännu svårare att kommunicera. Eller så förväntar vi oss helt enkelt mer, ribban höjs.

      Radera
  2. Fy vad jobbigt... Jag skulle gärna vilja ha en pool, men inte en egen. Helst ska den höra till communidaden.
    Fast jag gissar att jag inte skulle nyttja den heller efter ett tag. Nuförtiden är vi knappt alls nere på stranden, bara när det kommer badsugna besökare egentligen.
    :-)

    PS: Fast jag duschar ibland... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har jag hört flera som säger, att man inte badar lika mycket efter ett tag. Men fördelen med egen pool är ändå många. Jag kan bara ta av mig och hoppa i om jag vill, ingen som ser. Och sonen kan bada själv medan jag gör annat, det blir inte ett projekt med badandet, helt enkelt!

      Fast det är klart att det finns stora fördelar med en pool i området också, man slipper krånglet och den är oftast mycket större. Samt att det är en social aspekt. Ja, om man nu ser det sista som positivt. :)

      Radera
  3. sv: Anders är – tack och lov – ”sladdallergiker”, så här hemma syns det inga kablar alls :-)

    SvaraRadera
  4. Ooooops! Ja, inte är byggstandarderna här i Spanien så som vi är vana vid i Sverige. Men jag tror inte att du hade fått en hantverkare att komma tillbaka samma dag för att försöka fixa problemet. Ja, han försökte i alla fall. Å jag här lärt mig att vatten och el kostar multum här. Dyrast i hela EU - läste jag. Suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min dumhet råkade jag räkna ut för ca en vecka sedan att om poolen läcker en kubikmeter per vecka så har vi betalat ca 100 € i bara "läckpengar" sedan vi flyttade hit vid midsommar 2015.

      Radera
  5. Vad jobbigt! Allt är inte sol i Spanien.
    Jag kommer inte ner förrän i slutet av månaden.
    Ha en trevlig Semana Santa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma, Lena! Nej, allt är inte sol men å andra sidan: hur kul är det att skriva om att i dag skiner solen, i dag med, precis som i dag.

      Inte så kul att läsa om heller. :)

      Radera
  6. Det har man varit med om att hantverkare säger " hasta manana" och dyker upp veckan efter. Många gånger tror man att det har skett kommunikations problem. Det händer väldigt ofta. Allt tar sin lilla tid i Spanien. Vår Carlos sa att arbetet skulle ta 4 veckor. Han var inte klar efter vi hade varit i Sverige i 3 månader. Man måste vara hemma och övervaka dem varje dag. Så är det. Hoppas att poolen blir fixad nu ( även om det tar tid)kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där lät lite som när Luftfartsverket lät montera in bullerisolerande fönster i alla hus kring Arlanda. Det skulle ta en vecka eller möjligen två.

      Hantverkarna kom i början av april, sista gången vi såg dem var i december. Sanslöst...

      Radera