onsdag 16 mars 2016

Poolen - akt 2

Nu har det hänt lite grejer i vår poolvärld!

Har vi fått mullvadar?
Nej, det är sandfiltersanden.
Den måste jag nog snarast ta hand
om innan myrorna finner den och
hittar sitt nya paradis på jorden.

Eler katterna tacksamt börjar använda
den nya toaletten. WOW! NY SAND!
Vattennivån fortsatte att sjunka och i förra veckan var Naira, hon som vi hyr av, här tillsammans med Juan från poolföretaget Jimenez. Det bestämdes att sanden i el gordo, den tjocke (sandfiltret), skulle bytas ut och att rörbiten som bara suger luft skulle bytas. Vi skulle under tiden fylla på med drygt 15 cm vatten, upp till normalnivån, och använda pumpen som vanligt. Vi fyllde på men en av de ökända rörfogarna sprack under lördagen upp igen och pumpen var helt verkningslös.
- Juan kommer på måndagen vid två-tre-tiden, han ringer innan, sa Miriam i butiken.

Ja, oj vad han gjorde. Varken det ena eller det andra.

På kvällen kontaktade jag Naira, Juan sa till henne att de skulle ringa mig på en gång.

Oj, vad de inte gjorde det heller.

I går plingade det på dörren och en annan Jimenez-gubbe stod där med hinkar i händerna. Han skulle byta ut sandfiltret, minsann. Äntligen! Jag bad honom att lägga sanden på gräsmattan, den ska jag ha i trädgården. Jättebra!

Jag gick in och satte mig med lite Duolingo-spanska när det plötsligt knackade på glasdörrarna. Jo, det är en slang i el gordo som har spruckit så han måste hämta en ny. Han är tillbaka om en halvtimme.

Det stora vita kärlet till vänster i bild är El Gordo.
Jämför med den vita 5-litershinken intill.
Och det var han, samtidigt kom även Juan och en kille till. Plötsligt var de tre stycken som meckade i poolhuset, jag förstår inte att de fick plats.

Sanden är nu utbytt, i alla fall. Himla bra. Den där röreneheten som de skulle byta har de bara satt nya skarvbitar på och satt dit lite mer kladd. Känns som mindre bra.

När poolgubbarna gick lovade jag dem att fortsätta markera vattennivåer - som om de behövde be mig! Om det fortsätter sjunka så skulle vi höra av oss till dem.
- Adiós, sa de och gick.
- Luego, sa jag. På återseende.

Eftersom jag inte kan se att de egentligen har gjort något åt den eventuella läckan så räknar jag kallt med att vi kommer behöva höra av oss. Men visst, solen kan ju ha en fläck, jag kan ju ha fel. Låt oss hoppas på det!

En stund senare skulle jag stänga av pumpen manuellt (kontakten sitter normalt på timer) och då hör jag ett pysande, något som inte alls ska låta.

Suck.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vad trevligt att du hittade till mej, så jag hittade till dej. Har försökt att lura ut var du bor, men vet inte exakt. Du nämner Malaga-Marbella-området och Benalmadena Pueblo. Kanske någonstans i närheten. Jag bor permanent i Wales, men också delvis i Elviria strax öster om Marbella. Bra gissningar hos mej ang mitt Sverigebesök! Skriver svar på kommentarerna snart. Välkommen tillbaka till mej, nya inlägg varje onsdag och lördag och kanske kommer det något från Spanien snart, vem vet (jo, jag vet att det gör det, hi,hi). Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena,

      Jag har varit inne hos dig några gånger och jag har ju sett dig hos "de andra".
      Vi bodde i Elvíria när vi flyttade hit men det bidde lite för långt till Sv skolan, tyckte vi.

      Vi bor i Arroyo de la Miel, en del av Benalmádena kommun.

      Och varmt välkommen till min lilla bloggvärld!

      Radera
  2. Ajdå... Hoppas att det där pyset pyser iväg och att det bara var nåt tillfälligt...

    Sanden hade du väl kunnat haft som sandstrand vid poolen. Det hade väl varit coolt :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Eller som vi ju ska säga i Spanien: Jaja!

      Om man säger så, tanken har redan slagit mig och fastnat i skallen. Det kommer nog en liten fortsättnig på det. :)

      Radera