torsdag 31 mars 2016

Kampen är inledd!

Klassas det här som selfie?
Dags att ta bort påskfärgen på naglarna, ser jag.
Värmen har väl kommit upp i någorlunda temperaturer nu, kring 20 grader på dagarna, och det har ju myrorna insett: vintern är över - dags att flytta till sommarstället!

Vår trädgård.

Dagligen går jag nu minst en runda, gärna två eller tre. I handen är jag beväpnad!

Hittade en bra spray på Akí. Jag är ingen storkonsument av gifter i hushållet, gillar dem inte alls och undviker så långt jag bara kan. Men det finns väl gränser för allt och jag konstaterade redan förra året att min hade passerats. Men tips om bra beprövade sätt att få bort eller mota bort myror tas tacksamt emot.

Ett problem är att jag tror jag måste ta mig upp på taket! Jag har egentligen inga problem med det, att vara på taket eller klättrandet. Problemet är att det enda stället jag skulle kunna ta mig upp på taket är precis under alla processionslarvbon som fortfarande sitter där i tallen, fullproppade med små giftiga borst. Eller så får vi köpa oss eller låna en längre stege (vi har en yttepytte med tre-fyra steg) och så får jag klättra upp en annan väg. Fast stegar är mer opålitliga...

Pest eller kolera.

Hur som helst, jag undrar verkligen hur det ser ut där under takpannorna. För vi har tre myrstigar nu nedför väggarna (på utsidan, som tur är - peppar-peppar!) och det verkar ju vettigare att få bort dem närmare vinterbostaden.

Så har du tips, kom med dem!

17 kommentarer:

  1. Här är några tips.
    http://www.allers.se/10-basta-tipsen-mot-myror/
    Sen så läste jag på någon blogg-kommer inte ihåg vems- bikarbonat och vaniljsocker och vatten tror jag. Letar vidare o återkommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Spontana kommentarer till länken dock:
      * Kanel funkar inte, det har jag provat.
      * Salt är jag lite försiktig med för det gillar inte växterna.
      * Såpa finns inte i Spanien, vad jag vet. Eller finns det?
      * Tabasco har vi också provat, precis som chili. Y? tyckte myrorna. Más! Me gusta mucho!
      * Bakpulver blandat med florsocker och lite vatten, nä.
      * Snus. Slöseri på något som inte funkar, tycker mannen min.

      Eller är det skillnad på myror och myror, tro?

      Radera
  2. Varför inte bakpulver o florsocker? Obs utan vatten! Kolla här:
    http://karin.hermansro.se/2013/08/05/myrmedel-utan-gift/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte, myrorna totalignorerade det och jag förstår inte varför! Jag fick tipset i en annan kommentar.
      Men det är klart att det kan vara värt att prova igen, utan vatten! Allt är värt att prova! Och jag är så klart jättetacksam för tips och trix även om det kanske inte lät så!

      Radera
    2. Och oj vad jag verkar gilla utropstecken. :)

      Radera
  3. Hej Emma jag läste att rödcederolja skall funka men vet ej och vad det heter på Spanska ??????? erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst det där med att man kan lägga ut flisor med cederträ, myror gillar inte ceder. Men var får man tag i det? Bland t ex Webers produkter som rökfilspån till grillen?

      Radera
  4. Oj jag tror inte min kommentar kom fram...jag sa att jag är nyfiken på hur du lyckas med myrutrotningen, därför frågade jag varför du tog bort bikarbonat. Tyckte nog det lät bra. Kanske det biter olika bra på olika myror. Jag vill inte ha NÅGOT som kryper i mitt hus! Så jag samlar på tips tills vi ska möta krypen. Och utropstecken är bra tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt! Trodde Blogger hade fixat det där med inlägg som försvinner. Tydligen inte.

      Ja, det är INTE roligt med myror inne i skafferiet. Eller toalett, sovrum ...

      Radera
  5. När jag läser ditt inlägg så är jag så innerligen glad att jag bor i en HSB brf-lägenhet i Stockholm där myrorna lyser med sin frånvaro. Ja, de gör det här i Benidorm också. De orkar nog inte up till sjätte våningen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också bott i en Brf men MED myror! Visserligen en terrasslägenhet så det var kanske lättare att ta sig upp. :)

      Radera
  6. Vi har bråkat med myror i många år. I Sollentuna bodde vi ju på Myrvägen, så då fick vi kanske skylla oss själva. Men nu bor vi på femte våningen i stan. Vad FASEN ska dom upp till oss och göra!!???!!

    Hatar myror...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nästan. Men du hade nära till Stinsen och allt runtomkring så du kunde köpa myrmedel i mängd.

      Radera
  7. Vi har många gånger haft myror i vår husbil och till slut lärt oss att de klättrar in via elkabeln. Så då har vi försökt smörja in just elkabeln med sånt som de kanske inte gillar... Njut av värmen förresten! Idag har vi vaknat till blötsnö på tvären i Stockholm! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag har också sett dem komma ut från kontakterna i huset. Man tror inte sina ögon!

      Radera
  8. Myror som kommer in via elledningarna... Var glad att det inte är ormar som kommer in via avloppen :) Kanske inte någon trösta jag försöker bara se något positivt i eländet :)
    Linnea i Bayern

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, positivt tänkande i all ära men finns det NÅGOT positivt där?
      Fyyyyy, bara tanken på en orm i toaletten kan ju få en att bli förstoppad i veckor!

      Visst, allt är relativt men någon måtta får det väl ändå vara!

      :D

      Radera