lördag 19 mars 2016

Klädd för fest!

Bild lånad från Pinterest
Säg Flamenco! och alla ser framför sig kvinnan som dansar med kastanjetter i händerna som är höjda över huvudet, en stor röd ros i håret och iförd en vacker klänning med mycket volanger. Allt är svart och rött. Kraftfullt! Eldigt!

Eller hur?

Jag tänker inte adressera dansen, musiken, sången eller levernet, jag tänker adressera klänningen, el traje de flamenca - så klart!

I hela Spanien har man los faralaes (el faralá i singular), högtidsdräkter som är färgrika och vackert utsmyckade. Det är till denna kategori kläder som flamencodräkten tillhör. Vad jag inte visste var att denna klädnad är typisk för Andalusien.Jag trodde det var... spanskt, liksom.

Kärt barn har många namn: 
  • Traje/falda de flamenca - flamencodräkt
  • Traje/falda de sevillana - sevillanadräkt
  • Traje/falda de gitana - zigienardräkt
  • Traje de lunares - prickig dräkt, oftast i rött och svart
  • Falda rociera - kjol vid festivalen av Virgen del Rocio i Huelva
  • Traje campera - ryttarens dräkt
  • Faralaes - traditionell högtidsdräkt, i Andalusien är det flamencodräkten

Traje brukar normalt översättas till kostym men ordet överensstämmer bättre med svenskans dräkt i detta sammanhanget. Falda betyder kjol.

Och åh! Vilka dräkter detta är! Vilka skapelser! Och varje år kommer det i Spanien ut nya modeller, nya kollektioner lanseras av modeskaparna. Det finns många dedikerade bloggar i ämnet så det är stort!

Bild lånad från vivalaferia.es
I många modeller ser man ursprunget, de romska kvinnorna från förra seklets början (sången och musiken är långt äldre än så) med sina vita blusar eller linnen och vida kjolar. Kvinnorna följde med sina män till Sevilla där boskapen såldes. Dräkten då var enklare, en blus, volangprydd kjol och markerad smal midja. På 40-50-talet började det komma spets och blommor, klänningen blev lite kortare så att skorna syntes och på 60-talet åkte den upp till låren och åkte ned till vristerna igen på 70-talet. På 80- och 90-talet blev den lite enklare i sitt uförande men med mer tryckta blommor i tyget.

Flamencokjolen finns i olika utföranden. Den som används av de som dansar är oftast en kjol med mycket vidd från låren, inte alltid med volanger. De dräkter som kvinnorna klär upp sig i vid fester och ferior i Andalusien är smalare över låren eller ända ned till knäna för att där explodera i volanger. Ofta är de svåra att gå obehindrat i och därför inte de mest idealiska vid flamencodans. Det finns även en kortare modell som slutar strax över låren. Eller kring knäna om man hellre önskar det.

Från Pinterest
Oftast är nog ändå kjolen fotsid, dvs slutar vid fötterna men det finns även de som är längre än så med släp, bata de cola, och dessa kan vara enorma.

Klänningarna eller den lösa överdelen till kjolen, är ofta långärmade med stora volanger från armbågarna. Men dräkterna kan lika gärna vara ärmlösa linnen eller endast ha en ärm, det kan vara uppknäppt till hakan eller nedknäppt till naveln - allt fungerar!

Traje campero, ryttarens dräkt,  är den dräkt som är enklare och med mindre - om några - volanger. Oftast är det en lång kjol och en vit blus samt bredbrättad hatt, un sombrero cordobés, på huvudet.

Bild lånad från Pinterest
På huvudet, ja! Där har man oftast en stor blomma samt en stor kam, una peineta, i håret som är uppsatt i en stor "bulle". Detta gör att man visar sitt vackra ansikte och de stora örhängena, los zarcillos, man bär. Över axlarna har man ofta en broderad sjal, un manton, eller en trekantig pico. Dessa kan även knytas kring höfterna. Ibland är det bara en tunn sjal med bara fransar över axlarna, collares de flecos, i många fall sitter fransarna dessutom fast vid dräkten. Och i handen har man så klart en solfjäder, un abanico.

Det hela är så fascinerande! Och det roliga är att alla kvinnor blir vackra i klänningarna, oavsett ålder och figur. Jag tror att det snarare är en inställning, en utstrålning.

Jag satt med stora ögon och tittade längtansfullt på alla dessa vackra klänningar på internet och sonen hängde över axeln. Han formulerade något som jag just nu bara drömmer om:
- Mamma, jag tycker du ska sy en sådan till ferian!

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, ja vi får väl se! Ett halvår till ferian i Fuengirola!

      Radera
  2. Alltså, ta inte illa upp nu, men...
    Strunt i det. Tror jag börjar med att

    1. På alla lokala marknader här säljs olika flamencodräkter för barn och ibland för vuxna med passande lackskor till.

    2. Japp, jag tar seden dit jag kommer, men jag gillar flamenco lika mycket - eller lite - som folkdräkter och hambo hemma.

    3. Å om du är en baddare att sy så är det bara att sätta igång och visa upp kreationen på bloggen. Men glöm inte färga håret till nå't mörkt innan du bär klänningen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara!

      1, Japp. Och det är så underbart med polyester i värmen!

      2, Och jag gillar ju folkdräkter på Midsommarafton även om jag ingen har. Hambo är dessutom skoj att dansa! Men jag tror nog jag väljer att jämföra folkdräkten med de andra farales, inte just med flamenco-klänningen.

      3, Jag färgade håret precis så mörkt när jag var ung och trivdes i det. Men det var då det. :) Dessutom finns det spanjorskor som har samma hårfärg som mig. Så det löser sig. Men jag har tänkt på det jag med. Nu sticker jag ut hakan men jag resonerar som så att om jag klarade av att sy en klänning till mitt bröllop (fast den var enkel) så ska jag nog klara av en festklänning. Om jag ju skulle sy en, vill säga. :)

      Radera
  3. Jag tycker att det är vackert att se på alla dom färgsprakande dräkterna som kommer fram till fiestorna. Särskilt vid Feria de Mayo här, då kommer det fram mängder!

    Fast jag tror inte att jag skulle vilja ha en själv. Även om jag passar bra i en sån där:

    https://amacasa.wordpress.com/2010/10/28/man-ska-halla-det-man-lovar/

    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Men det där var ju så länge sedan nu att det är nästan preskriberat. Dags för ny klänning? Eller nytt huvud i alla fall.

      Radera
  4. Du passar jättebra i rött, har en perfekt figur,är utbildat i sömnad, har en ny symaskin och tillräckligt med självförtroende och mod därtill. Så vad väntar du på? Det är klart att du ska gå på nästa feria med din stolta familj i din drömklänning med stolt buret huvud med egna blonda lockar. Go for it!
    Din mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där är ju en komplimang som bara en mamma kan göra! :)

      Något ska jag nog kunna få ihop. Än har jag tid!

      Radera
    2. Hej nej nej jag håller med din mamma prova så ser du att många kommer att titta på dig för jag tycker att när man ser dessa kvinnor som klär sig så då är man i Spanien erkki

      Radera
  5. Eller varför inte sy en i gult och blått?/mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken slog mig som hastigast men den swischade bara förbi. Med mina toner så dör jag ju i de färgerna... Skulle vara en guldklänning då!

      Radera
  6. Kom till Sevilla och köp en! Vi har massor med butiker med klänningar och alla tillbehör! Och snart, om inte redan, fylls El Corte Inglés som ett smörgåsbord med klänningar och smycken!
    Jag tänker vartenda, vartenda år att jag ska köpa en klänning, vid varje april-feria bestämmer jag mig för att lägga undan pengar till en klänning att ha nästa år (de är så dyra!)... Jag kom längst 2014, men då var Disa på väg så jag köpte barnböcker för pengarna istället :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sveilla är ju starten! 1929 var man tvungen att ha på sig en traje för att få vistas på feriaområdet, läste jag när jag letade information. Hoppas jag fick till allt så rätt som det går.

      Tittar man på internet så finns det många klänningar som inte är så dyra, i alla fall inte i mina svenska ögon. En gigantisk festklänning för under 200€ med allt detta tyg är sanslöst bra pris. Men då tänker jag så klart svenskt. Har sett att det finns mängder att köpa begagnat också.

      Ska jag ha en klänning så ska jag sy den själv! :)

      Radera
    2. Blev nyfiken och på Vibbo såg att det i Sveilla finns klänningar för under 50 €.

      Radera
  7. Ja, mycket tyg för pengarna!
    Hoppas du syr en!

    SvaraRadera