onsdag 23 mars 2016

Poolen - akt 4

Sol som sol?
Fortfarande lika tråkigt med pumpbilder
Roligare då med Alin som leker med och
biter i en sladd han absolut inte få bita i!
Till slut blir man ju irriterad. Jag skickade igår ett meddelande till Naira, hon som vi hyr av, och sa att nu har de inte varit här på en vecka! Vattnet har i poolen sjunkit med ca 5 cm trots påfyllnaden uppifrån.

Det tog ca 1 h och så stod Jimenez-bilen utanför, en stund senare stod Jimenez-mannen Juan innanför vår trädgårdsport.

Han meckade runt där inne i pumphuset i ca 1,5 timme och till slut knackade han på köksdörren

Han visade att han hade bytt ut hela biten med rör där det tidigare läckt in luft. Han visade även stolt en hel bit med rör, rostiga skruvar och dosor som han demonterat och som nu låg på golvet brevid.
- Antiguo! sa han och pekade på det ickefungerande solcellshistoremojängen som även agerar tak/vägg till pumphuset.

Och sedan ansåg han sig vara klar så han åkte.
- Hasta luego, sa han.
- Luego, sa jag.

Pumpen stod på. Som min vana trogen så gick jag in efter tag för att sätta timern på plats och då måste jag ju rycka ur kontakten, stänga av pumpen.
- Pfffffffft..., lät det från fogarna till den nya rörbiten.

Då gick jag och la mig istället.

På morgonen var pumpen på, jag hade visst missat att ta bort timern. Så medan pumpen gick så städade jag bort skärvor, cigarettfimpar, klisterkladd och skräp efter Juan, torkade rent och torkade torrt och la därefter några torra dukar under. Jag passade även på att städa ur det värsta ur vattnet, vi har inte kunnat suga rent i poolen på flera veckor. Därefter förberedde jag videoläge på kamerna, drog ur kontakten och videofilmade hur dukarna blev blöta medan det sa pfffft.

Jag skickade filmen till både Jimenez och Naira, hon som vi hyr av. Och sedan ringde jag. Vid ett-tiden kom Juan tillbaka med en skiftnyckel modell större, meckade runt där i 40 minuter och gick sedan efter att ha sagt något och pekat på skiftnyckeln. Jag tolkade det som att han måste hämta ett annat verktyg, han kommer tillbaka.

Så där gick jag och väntade. Ingen Juan. Sa han att han var färdig? Menade han att han bara hade behövt dra åt bättre?

Till slut ringde jag Jimenez och japp, han var klar. Så jag gick ut och la ut nya torra dukar, satte på pumpen, lät den gå medan jag rensade lite mer i vattnet, stängde av och ... tystnad. Inget pffffft!

Så nu håller vi fingrarna! Hoppas att strecket jag drog idag för att markera den sjunkande vattennivån var det sista. Må nästa inlägg om poolen vara att vi badar i den!

6 kommentarer:

  1. Då håller vi tummar och tår att allt fungerar med poolen!! Dessa hantverkare:( Är det er fina katt som är på bilden. Ha nu en bra Påskhelg och hoppas att ni kan ta er ett dopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är inte vår katt, de tär en vildkatt som jag försöker locka till mig. Han är jättesöt och så nyfiken på oss!

      Radera
  2. Hej Emma snart får du döpa om din Blogg till Pol som Pol erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade jag också kunnat göra. :) Den var riktigt bra!

      Radera
  3. Håller tummarna här också :-)

    SvaraRadera