tisdag 29 mars 2016

Feria de Plantas de colección 2016

I lördags var vi då på den årliga plantfestivalen i Parque la Paloma i Benalmádena! Mannen min vädrade fara och sa varnande att allt jag köper får jag släpa till bilen själv. OK, inga problem! :)

Det var mycket bilar runt parken, fick åka något varv innan vi hittade en plats. Det var ju så fint väder så alla var ute. Solen sken och det var 25 grader. Shorts, solglasögon, t-shirt och solkräm var det vi hade på oss - inget långärmat eller -bent här inte!

Det var en väldigt gullig liten utställning/marknad som i år firar 10:e gången. Ca 40 bord och utställare, både professionella och privatpersoner, stod där runt fontänen mitt i parken. Från början var det en samlarfestival med kaktusar och suckulenter och det märktes. Men där fanns även andra växter och lite hantverk att titta på och så klart att köpa. Där fanns bland annat bonsaier från Fuji Kyookai Bonsái, de har tydligen ett museum i Marbella-trakten. Det verkar intressant!

Men mest var det alltså olika slags suckulenter, med och utan taggar. Det är verkligen fascinerande växter! Tyvärr gillar de ju inte vatten så jag har ju en tendens att avveckla dem. Men har jag nämnt att jag är envis? Så en 'Velociraptor', en 'Supernova' och en annan suckulent vackert planterad i en glasskål fick följa med hem. Fast egentligen var det inte jag som köpte dem - det var faktiskt sonen och mannen min!

Sol som sol?
På väg till den lilla festivalen

Sol som sol?
Runt denna fontänen stod alla bord i två cirklar

Sol som sol?
Otroliga växter!

Sol som sol?
Större än den ser ut - taggarna var ca 10 cm!

Sol som sol?
En otroligt vacker bonsai

Sol som sol?
Ormbunksväxter i en bit olivträdstam

Sol som sol?
Suckulenter i drivved eller på en sten - så enkelt!
Måste hitta en pinne!

Sol som sol?
Det här kom vi hem med!
Det var inte så tungt att bära till bilen. :)

Mannen min har inte tidigare varit i Parque la Paloma men han gillade det lilla han såg, vi var inte där så väldigt länge. Men han kommer gärna tillbaka och strosar runt bland alla tuppar som springer löst. Självklart vill jag dit igen. När jag var där i januari med mina föräldrar var det inte så mycket som blommade och många träd stod nakna men jag såg nu att det var mycket som blommade och träden börjar skimra i grönt.

Vi får nog ta en tur snart!

8 kommentarer:

  1. Vilka fina växter! Fina fynd också :-)

    Här är det också varmt nu, fast jag har inte riktigt vågat ta av mig långbrallorna eller lämna koftan hemma ännu... ;-) Fast måååånga andra är betydligt tuffare än jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen folk går ju i shorts i januari med så allt är väl relativt.

      I skuggan kan man fortfarande känna av en viss skillnad, lite knotter på armarna nästan. Eller som jag såg i lördags: täckjacka och shorts!

      Radera
  2. Jag älskar att gå och strosa på plantagen med alla de olika former på växter. Ju mer konstiga de ser ut hamnar i vår vagn. Jag har benägenhet att hitta de där kaktusarna med sylvassa taggar. Jag blir alltid stucken. Vi har ju satsat en hel del på palmer och kaktusar. De behöver ju inte så mycket vatten. Vi som är ute och reser hela tiden:)) Så rolig utfärd och du fick även med din Karl:)) Ni har haft bättre väder i Malaga än oss på Cadiz bukten. Vi har haft ökenklimat och mycket vindar. Då har du haft en mysig påskhelg, min vän. Ha det bra. Hasta luego

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar lukten på Plantagen eller riktiga växthus. Doften av jord blandad med något som blommar. Underbart!

      Mannen min tycker egentligen att det är kul med växter men inte på samma sätt som jag gör det. Jag är ju fanatiker. Han tycker de är vackra eller fascineranade och i måttliga mängder går det bra att att dra med honom. :)

      Radera
  3. Hej Emma! Vad roligt att du var inne och kommenterade på min blogg häromdagen. Såg det nu. Extra lustigt för igår kväll var jag inne och läste ikapp på Din blogg ☺️. Kul att se att ni är kvar och att du fick din lilla trädgårdslott till slut.
    Vi är jätteförtjusta i Parque la Paloma. Vi åker dit minst en gång per resa för att strosa runt, fika, mata fåglar eller köra radiostyrd båt i dammen 😜
    Lade in ett par tips på din utflyktslista, tips jag själv skulle vilja ha. Ha det gött i solen. Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ikapp? Då hade du ett digert jobb, låter det som!

      Hojta till nästa gång! Sonen har också en radiostyrd båt, det vore kul!

      Radera
    2. Ja, jag blev inte klar.... Absolut!

      Radera
  4. Absolut älskar dina inköp! Du borde ha köpt fler - lättviktiga som de är;-)

    Succulenter och kaktusar är de enda grönsaker som överlever i vårt hushåll kan jag säga. Ja, och en japansk Shiso-ört också som förökar sig utan att man gör nå't. Gillas:-)

    SvaraRadera