fredag 4 mars 2016

Tankar kring ett strykjärn

- Va!?! Har du inget strykjärn!? Det här ska min syster minsann få höra om!

Det var min svärmors reaktion när hon kom till oss där i slutet av september och insåg att vi i detta hushållet inte hade något strykjärn. Systern, mannen mins moster, är en näst intill manisk strykerska i sin systers (min svärmors) ögon, allt ska pressas.

Orsakerna till avsaknaden av strykjärn är flera:
  • Fram till slutet av juni hyrde vi ett hus där det fanns stt strykjärn.
  • Jag tycker inte om att stryka kläder.
  • Det är 35 grader varmt - vi har badkläder på oss!
  • Jag tycker inte om att stryka kläder.
  • Vi har inte hunnit med att skaffa oss det än.
  • Jag tycker inte om att stryka kläder.

Ni ser orsaken, va? Det har liksom inte funnits något behov av något strykjärn. De värsta skrynklorna har alltid kunnats ta bort med en sprayflaska, några rejäla skakningar av plagget och sedan en ordentlig vädring/torking ute.

Varför skaffa sig en manick man inte gillar? För att ställa brevid annat som man inte gillar och därför inte använder (läs: dammsugaren).

Men svärmor tyckte att manicken behövdes och tur i oturen så hade Carrefour ett erbjudande så manicken kostade bara halva priset.

Okej då.

Men en strykbräda, där satte jag ned foten! Jag hade nämligen - av någon outgrundlig anledning - med mig en strykfilt från Sverige och för normalt strykande funkar den utmärkt.  Min svärmor stod dock lite handfallen. Det lustiga är att jag 25 år tidigare var lika handfallen när vi hälsade på mannen mins farmor och hon endast hade en strykduk. Visst var jag van vid att stryka men på ett matbord? Jag kände mig så ung och så dum...

Smart!
Bild lånad från overboard.com
Men nu när jag åter har en symaskin är dock strykduken mindre utmärkt och borde kompletteras med en ärmbräda, en sådan där strykbräda i miniatyr. Undrar var de finns, hittade inga i kinabutikerna

Det är här det lustiga infinner sig: jag har minsann inga problem med att stryka när jag syr! Då är den uppställda strykbrädan och ett varmt strykjärn en meter intill ett måste! Och då är det inte tråkigt, då är det bara ett moment i skapandet.

Lustigt.

Sedan symaskinens ankomst har jag redan använt strykjärnet flera gånger! Utan att sucka. Utan att gnälla.

Tack så mycket för strykjärnet, svärmor!

9 kommentarer:

  1. Hahaha! Underbart!
    Själv använder jag strykningen som en ursäkt att "koppla av" framför mindre krävande tv-program. Men så lever jag ju större delen av mitt liv i långkalsongs- och lager på lagerkallt land. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det där med att göra det samtidigt som jag tittar på TV fungerar inte för mig. Vet många som gör så, dock.

      Brukar passa på att lyssna på musik om jag står med ett strykberg, dock.

      Radera
  2. Jag har inte strukit på måååånga år nu, fastän det är nu jag egentligen skulle ha tid.
    Jag brukar försvara mig med att skrynklorna matchar rynkorna :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vem sjutton stryker badkläderna? Jag menar, vi bor ju i badparadisen merparten av året.

      Eller så väljer man köpa kläder som inte prompt måste strykas, en skakning funkar lika bra.

      Radera
  3. sv: Jo, jag tjuvbloggade från mobilen igen. Det finns inte så mycket annat att roa sig med på flygplan och flygplatser när man inte ids plocka upp datorn ur ryggsäcken... ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej ja här behöver man inte stryka kläder om man hänger dom ute för de blåser så skrynklorna försvinner erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Vi äger inget strykjärn och vi bor i Sverige, där man sällan går omkring i badkläder om man säger så.

      2. Nu befinner vi oss ju i den spanska grannens lägenhet i Benidorm. Där står strykbrädan gömt bakom sovrumsdörren. Strykjärnet har jag inte hittat än. Men ALLT, precis ALLT är strykt - sängkläder, handdukar med mera Ja, du förstår precis vad jag menar alltså...

      PS. Har redan förvanat grannen att ingenting kommer att strykas av oss;-) DS.

      Radera
    2. Så skönt att höra att man inte är ensam!

      Radera