fredag 18 mars 2016

Spanjorer kan ju (om de vill!)

Bild lånad från Cenova.es
Jag vet, jag gnäller mycket på Spanien och spanjorerna. Och jag vet, jag blev förvarnad.
- Sluta tänk så svenskt!

Men hur lätt är det?

Mannen min och jag har pratat om det otaliga gånger precis som jag har pratat med svenskar, danskar, spanjorer, engelsmän...
- Sluta tänk så icke-spanskt!

Saken är den att jag blir så frustrerad. Jag ser ju att de egentligen kan, att de har potentialen! Jag ser hur de lätt skulle kunna förbättra, förenkla, slimma ned, ta bort onödiga moment.

Och något som gör det nästan lite värre är att vi vet att ibland så går det så himla enkelt, snyggt och smidigt, den senaste teknologin används. Ibland så är det bara snipp-snipp-klart så fort så huvudet snurrar runt några extra varv! Så de kan ju! Vi vet ju det!

Men ibland kan de inte alls. Här är två exempel ur dagens skörd:

1, Mannen min har till sitt företag fått en faktura ifrån Correos, spanska posten. Den har inte komplett information så den kommer han som sköter bokföringen inte att godkänna. Ringa till posten gör jag inte, de har bara dyra 902-nummer och de vägrar engelska. Så jag mailar och ger dem informationen, den här fakturan måste vi ha en ny av, lägg till NIE bara. Enkelt.
Svar: Skriv ett brev till Correos i Madrid, ta kopia på registreringsbeviset samt försändelsen det gällde. Lägg i bevlådan.
Tror ni vi kommer få en ny faktura innan månadsskiftet? Nej.
Tror ni vi kommer skicka in papperen? Nej.
Slipper de merarbete? Ja.

Bild lånad fr Wikipedia
2, Vi bor vid en återvändsgata men den saknar skylt om det. Alltså är det väldigt många som åker in här i tron om att det är vägen en bit upp och får därmed vända. Eftersom det är en smal gata med bilar parkerad utmed sidan så är det lite irriterande. Och någon kommer skrapa i vår bil i hastigheten och sin irritationen över att ha kört fel. Så jag tänker att jag mailar Utlänningsbyrån i kommun och ber dem skicka det till rätt instans om att "Snälla, kan ni sätta upp en skylt vid vår väg?". Enkelt. Hur svårt kan det vara, liksom?
Svar: Gå till Kulturhuset i Arroyo eller kommunkontoret i Benalmádena Pueblo och fyll där i en speciell blankett med samma information som i e-mailet. Denna blankett ska stämplas.
Tror ni vi kommer åka dit? Nej
Tror ni det kommer upp någon skylt? Nej
Slipper de merarbete? Ja
Tror jag det kommer upp en skylt? Japp! Jag tänker sätta upp en själv!

Och postivt tänkande: jag fick faktiskt fick svar på båda e-mail.

Till sist det här med "gnället". Mannen min tycker emellanåt att jag gnäller för mycket i bloggen. :) Men vaddå! Det finns ju så otroligt mycket att reagera på. Spanjorerna är verkligen duktiga på att krydda min skrivarglädje! Jag har ju roligt! Jag har jättekul! Och kan man ha för roligt?

6 kommentarer:

  1. Hej ja man får ta seden dit man kommer men jag håller med dig att ibland blir jag förbannad man undrar om dom spelar dumma eller inte erkki

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Men visst är det roligt med svenskar (eller engelsmän med mera) som flyttar utomlands, bli "ex-pats" åsså är det helt naturligt att gnälla över det nya "hemlandet". Tror alla gör det instinktivt faktiskt. För just när man bli en "ex-pat" uppskattar man ju det man hade hemma ändå. Ja, inte vädret då såklart, för det är ju ofta därför man lämnat Sverige...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är det att gnälla då? När man konstaterar att något är så otroligt bakvänt?

      Ofta är det väl det att man saknar bakgrunden till varför något görs på ett visst sätt.

      Om jag hade varit spanjor och flyttat till Sverige så hade jag helt säkert skakat lika mycket på huvudet. Men antagligen åt helt andra saker.

      Radera
  3. I Spanien är det fortfarande mycket administration som är det viktigast. Därefter är det svårt för en spanjor att ta egna beslut. Det räcker inte med ett samtal. När man kommer till att köpa en bostad... wow, det var inte det lättaste. Visst vet man redan det där men man vill inte komma i Olov med myndigheter i Spanien. Visst kan man låta gnällig men till mycket håller jag med÷)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om de FÅR ta egna beslut? Spanien är väldigt toppstyrt, tycker jag det verkar som.

      Radera